ارتباط با کارشناسان پرستار برتر (مشاوره رایگان)
شیر مادر برای عفونت چشم نوزاد

شیر مادر چه تاثیری روی عفونت چشم نوزاد دارد؟

شایعه ای وجود دارد که نشان می دهد ریختن مقدار کمی شیر مادر در چشم نوزاد می تواند عفونت چشم را درمان کند .بسیاری از مادران با استفاده از شیر مادر، یک ماده طبیعی، به جای درمان پزشکی، مانند آنتی بیوتیک، اعتماد به نفس بیشتری دارند. با این حال، آیا شیر مادر یک درمان دارویی موثر برای عفونت چشم است؟

برای آشنایی با عفونت چشم نوزاد و راه های درمان آن بیشتر آشنا شوید. در این مقاله به بررسی موضوع شیر مادر برای عفونت چشم نوزاد می‌پردازیم، در ادامه همراه ما باشید.

به خاطر داشته باشید که چشم‌های تیره تحت تاثیر مجاری اشکی مسدود شده یا علائم سرماخوردگی خود به خود بدون هیچ‌گونه درمان یا مداخله‌ای از بین می‌روند. در صورت سرماخوردگی یا مسدود شدن مجرا، نیازی به استفاده از شیر مادر به عنوان دارو نیست.

شیر مادر برای عفونت چشم نوزاد
شیر مادر یک مکمل ضروری برای سلامت نوزاد شما است.

شیر مادر به عنوان دارو

همانطور که احتمالاً می دانید شیر مادر یک مکمل ضروری برای سلامت نوزاد شما است. سرشار از مواد مغذی، بلوک های سازنده سیستم ایمنی و باکتری های مفید است. اگر نوزاد شما در تمام دوران نوزادی خود شیر مادر دریافت نکند، پایان دنیا نیست. با این حال، هر چه مدت بیشتری بتوانید این مزایا را برای کودک خود فراهم کنید، برای مراقبت از کودک شما، بهتر است.

استفاده از شیر مادر برای عفونت های چشمی و همچنین سایر بیماری ها، هزاران سال است که یک درمان طب عامیانه بوده است. اما آیا علم از استفاده از شیر مادر برای عفونت ها پشتیبانی می کند؟

بیشتر بخوانید : بررسی بیماری پروانه ای

تاثیر شیر مادر روی درمان عفونت چشم کودکان

شیر مادر دارای مواد مغذی و آنتی‌بادی‌هایی است که می‌تواند تاثیر مثبتی در جلوگیری از عفونت‌های چشم نوزاد داشته باشد. برخی از اجزاء و خواص شیر مادر که ممکن است در مقابله با عفونت‌های چشم نوزاد مؤثر باشند، عبارتند از:

  1. آنتی‌بادی‌ها
  2. لاکتوفررین
  3. ویتامین A
  4. اسیدهای چرب اساسی

1. آنتی‌بادی‌ها

شیر مادر دارای آنتی‌بادی‌ها است که نقش مهمی در سیستم ایمنی نوزاد دارند و می‌توانند در مقابله با عوامل عفونتی مختلف، از جمله عوامل عفونت چشم، مؤثر باشند.

2. لاکتوفررین

این گلایکوپروتئین در شیر مادر وجود دارد و دارای ویژگی‌های ضد باکتریایی است. مصرف شیر مادر می‌تواند به مقابله با باکتری‌ها و جلوگیری از ورود آنها به چشم نوزاد کمک کند.

3. ویتامین A

ویتامین A یک ماده مهم برای سلامت چشم است. شیر مادر حاوی ویتامین A است که می‌تواند به تقویت و حفظ سلامت چشم‌های نوزاد کمک کند.

4. اسیدهای چرب اساسی

اسیدهای چرب اساسی موجود در شیر مادر می‌توانند در تقویت سیستم ایمنی نوزاد و مقابله با عوامل عفونتی مختلف کمک کنند.
با این حال، در صورتی که نوزاد علائم عفونت چشم از جمله قرمزی، تورم، ترشحات غیرطبیعی و یا سوزش داشته باشد، حتماً به پزشک مراجعه کنید. پزشک می‌تواند تشخیص دقیقی از وضعیت ایجاد شده بدهد و در صورت لزوم، درمان مناسبی را تجویز کند.

بیشتر بخوانید : علل گریه نوزاد در خواب

تحقیقات پزشکی در مورد شیر مادر

با کمال تعجب، مطالعات نشان داده اند که باکتری های مفید موجود در شیر مادر در برابر گونه های خاصی از سوزاک موثر است. با این حال، در برابر تمام عفونت های باکتریایی چشم موثر نیست. همچنین، معمولا عفونت را از بین نمی برد و به نظر می رسد فقط آن را سرکوب می کند. اگر عفونت چشم نوزاد شما درمان نشود، ممکن است آسیب چشمی طولانی مدت ایجاد کند.

بسیاری از نقاط جهان در حال توسعه دسترسی گسترده ای به آنتی بیوتیک های لازم برای درمان عفونت های باکتریایی ندارند. شیر مادر ممکن است توسط برخی از مادرانی که به مراقبت های پزشکی مورد نیاز خود دسترسی ندارند استفاده شود. در این صورت، واقعاً شیر مادر بهتر از هیچ است.

به عنوان مثال، افتالمیا نوزادی یک عفونت سوزاک چشم است که در نوزادان شایع است. مادران اغلب عفونت سوزاک را در طول زایمان طبیعی به چشم فرزندشان منتقل می کنند. شیر مادر می تواند عفونت سوزاک را سرکوب کند، اگرچه قطره چشمی آنتی بیوتیک معمولاً مورد نیاز است.

یک ادعای دیگر این است که شیر مادر را می توان برای درمان عفونت گوش به داخل کانال گوش ریخت. شیر مادر قادر به عبور از پرده گوش نیست تا به باکتری های گوش میانی برسد.

همچنین برخی از مادران ادعا می کنند که شیر مادر به اگزمای کودکشان کمک می کند. هیچ مدرک علمی مبنی بر استفاده از شیر مادر به عنوان یک درمان موضعی برای اگزما وجود ندارد. با این حال، در مقایسه با درمان با هیدروکورتیزون 1٪، شیر مادر به همان اندازه برای درمان موضعی موثر بود.

شیر مادر برای عفونت چشم نوزاد
شیر مادر برای عفونت چشم نوزاد بسیار مفید است.

مادران همچنین از شیر مادر در سوراخ بینی برای رینیت نوزادان استفاده می کنند. مادرانی که از شیر مادر به این روش استفاده کرده اند دریافتند که این شیر “اثر مثبت” دارد. با این حال، از نظر علمی، هیچ مدرکی برای تأیید این ادعا وجود ندارد.

بیشتر بخوانید : آبریزش چشم نوزاد

هر گونه حمایت از استفاده از شیر مادر به عنوان یک درمان در حال حاضر کاملاً حکایتی است و پشتیبانی علمی چندانی ندارد. با این حال، ما اغلب به خانواده های GHT خود می گوییم که از روش هایی استفاده کنند که برای آنها مفید است. ما نسبت به هر چیزی که می تواند به فرزند شما آسیب برساند هشدار می دهیم. لطفاً ابتدا در مورد داروهایی که در مورد آنها مطمئن نیستید با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی کودکان خود صحبت کنید.

سخن پایانی 

ما در مجموعه پرستاری پرستار برتر سعی می کنیم با دادن آگاهی درباره موضوع های متفاوت به شما مخاطبان عزیز کمک کنیم. شما می توانید برای مشاوره و جذب پرستار بیمار در شاخه های متفاوت با ما در تماس باشید.

جستجو
دسته‌ها

3 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *