ارتباط با کارشناسان پرستار برتر (مشاوره رایگان)
یبوست در سالمندان

یبوست در سالمندان

یبوست بدون توجه به سن می تواند وضعیتی بسیار ناراحت کننده برای هر فردی ایجاد کند. اما برای بزرگسالان مسن تر، این بیماری شایع تری است. در این مقاله، به شما خواهیم گفت که چه چیزی باعث یبوست در سالمندان خواهد شد و چه کسانی بیشتر در معرض آن هستند. در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

یبوست چیست؟

یبوست اصطلاحی است که معمولا برای توصیف زمانی استفاده می ‌شود که در یک هفته سه یا چند بار کمتر مدفوع کرده باشید. همچنین می ‌تواند برای توصیف موقعیتی به کار برده شود که در آن نمی‌توانید روده تان را به طور کامل تخلیه کنید. بسیاری از افراد حتی زمانی که برای اجابت مزاج باید زور بزنند، فکر می کنند که به یبوست دچار شدند. یبوست هر از گاهی برای همه اتفاق می افتد، اما زمانی که به طور منظم تبدیل شود، می تواند مشکل ساز شود.

هنگامی که مدفوع برای مدت طولانی در روده بزرگ یا روده بزرگ جمع می شود، می تواند سفت و خشک شود و دفع آن دشوارتر شود. حدود 16  درصد از بزرگسالان یبوست مزمن را تجربه می کنند و این درصد به حدود یک سوم بزرگسالان بالای 60 سال و حدود نیمی از کل بزرگسالانی که در خانه های سالمندان زندگی می کنند افزایش می یابد.

انواع یبوست در سالمندان چیست؟

دو نوع اصلی یبوست در افراد یبوست اولیه و ثانویه است.

یبوست اولیه

یبوست اولیه که به عنوان یبوست عملکردی نیز شناخته می شود، زمانی اتفاق می افتد که مشکل شما به عملکرد روده شما مربوط باشد و ناشی از بیماری یا داروی دیگری نباشد.

یبوست ثانویه

یبوست ثانویه زمانی انفاق می افتد که مشکلات روده شما در نتیجه برخی مشکلات پزشکی، فیزیکی یا ساختاری بوجود آمده باشد. همچنین می تواند ناشی از دارو یا درمانی باشد که مصرف می کنید. مثلا:

مصرف بیش از پنج داروی مختلف معمولی، داشتن یک بیماری مزمن، داشتن نگرانی های سلامت روان

علت یبوست در افراد مسن چیست؟

بسیاری از چیزها در بدن ما با افزایش سن تغییر می کنند. سیستم های بدنی معمولا کند می شوند و کارایی خود را از دست می دهند، رژیم غذایی مان یا شرایط زندگی تغییر می کند.

معمولا فراوانی یبوست در دوران بزرگسالی افزایش پیدا می کند که بیشترین جهش آن  بعد از 60 سالگی است. این امر به ویژه در مورد افرادی که در مراکز مراقبتی مانند خانه‌های سالمندان زندگی می‌کنند صادق است.

دلایل زیادی برای یبوست در میان سالمندان وجود دارد، از جمله:

کاهش تحرک، چندین بیماری مزمن، کم آبی بدن، نخوردن غذا و ننوشیدن آب کافی.

همچنین درک این نکته مهم است که با افزایش سن، خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف و تغییرات ساختاری بدن افزایش می ‌یابد. این می تواند مواردی مانند:

ضخیم شدن روده بزرگ

تنگی مقعد

رکتوسل، زمانی است که رکتوم به داخل واژن برآمده می شود

هموروئید

از دست دادن قدرت شکم

انسداد و سوراخ شدن روده

اختلالات حرکتی

درمان یبوست در سالمندان چیست؟

در حالت ایده آل، می توانید یبوست خود را بدون استفاده از دارو برطرف کنید. اولین هدف در درمان یبوست کاهش علائمی مانند درد شکم و نفخ است. هدف دوم این است که اجابت مزاج منظم و نرم داشته باشید که نیازی به زور زدن حداقل سه بار در هفته نداشته باشید.

ورزش، هیدراتاسیون و تغییرات رژیم غذایی (به ویژه افزایش مصرف فیبر) معمولاً اولین پیشنهادهایی هستند که پزشک برای درمان یبوست پیشنهاد می کند.

اگر روش‌های غیر دارویی مؤثر نبودند، پزشک ممکن است شما را از نظر نهفتگی مدفوع معاینه کند. این وضعیتی است که زمانی ایجاد می شود که مدفوع سفت و خشک در روده بزرگ جمع می شود و دفع مدفوع را دشوار می کند. در برخی موارد، مدفوع مایع ممکن است در اطراف نهفتگی نشت کند و نهفتگی را پنهان کند. به این حالت اسهال سرریز می گویند.

عوامل خطرناک یبوست در سالمندان چیست؟

زنان بیشتر از مردان یبوست دارند، اما همه افراد پیری عمومی را تجربه می کنند که می تواند خطر یبوست را افزایش دهد. بزرگسالانی که ضعیف هستند بیشتر در معرض خطر هستند و همچنین افرادی که:

کم تحرک یا بی حرکت هستند، غذا و آب کافی مصرف نمی کنند، رژیم غذایی کم فیبر دارند و چندین دارو مصرف می کنند.

سخن آخر

ما در وبلاگ مجموعه پرستار برتر همواره سعی می کنیم با صحبت درباره بیماری های متفاوت آگاهی شما مخاطبان عزیز را افزایش دهیم، همچنین شما می توانید برای دریافت مشاوره درباره بیماری های شایع و جذب پرستار کودک و پرستار سالمند و  نگهداری سالمند با ما در تماس باشید.

جستجو
دسته‌ها

4 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *