ارتباط با کارشناسان پرستار برتر (مشاوره رایگان)
عفونت چشم نوزاد

عفونت چشم نوزاد؛ علائم و روش های درمان ان

نوزادانی که علائم ورم ملتحمه (چشم صورتی) دارند باید فوراً به پزشک مراجعه کنند. ورم ملتحمه نوزاد قرمزی چشم نوزاد است که در اثر عفونت، تحریک یا مسدود شدن مجرای اشک ایجاد می شود. هنگامی که به دلیل عفونت ایجاد می شود، ملتحمه نوزادی می تواند بسیار جدی باشد. در این مقاله نگاه دقیقی به موضوع عفونت چشم نوزاد و خطرات آن می‌اندازیم، در ادامه همراه ما باشید.

علائم و علل ورم ملتحمه در نوزادان

نوزادان مبتلا به ورم ملتحمه در عرض چند روز تا چند هفته پس از تولد دچار زهکشی از چشم می شوند، پلک های آنها پف کرده، قرمز و حساس می شودو تشخیص علت ملتحمه نوزادی اغلب دشوار است، زیرا در بسیاری از موارد، علائم بر اساس علت متفاوت نیستند. علائم عفونت چشم ویروسی عبارتند از:

  • قرمزی قسمت سفید چشم
  • قرمزی داخل پلک ها
  • پلک های پف کرده
  • چشمان خیس

علائم عفونت باکتریایی چشم شامل موارد ذکر شده در بالا به علاوه موارد زیر است:

  • ترشحات زرد رنگ از چشم
  • پلک ها مات شده یا به هم چسبیده اند.

ورم ملتحمه در نوزاد تازه متولد شده ممکن است به دلیل مسدود شدن مجرای اشکی، تحریک ناشی از داروهای ضد میکروبی موضعی داده شده در بدو تولد، یا عفونت با ویروس یا باکتری منتقل شده از مادر به نوزاد در طول زایمان ایجاد شود. حتی مادران بدون علامت در زمان زایمان می توانند باکتری ها یا ویروس ها را در طول تولد به نوزاد منتقل کنند.

بیشتر بخوانید : علل گریه نوزاد در خواب

شایع ترین انواع ورم ملتحمه نوزادان

کلامیدیا تراکوماتیس می تواند باعث ورم ملتحمه و عفونت های تناسلی (کلامیدیا) شود. یک زن مبتلا به کلامیدیا درمان نشده می تواند این باکتری را در طول زایمان به کودک خود منتقل کند. علائم ورم ملتحمه شامل قرمزی چشم(ها)، تورم پلک ها و ترشح چرک است. علائم احتمالاً 5 تا 12 روز پس از تولد ظاهر می شوند.

علل شایع عفونت چشم نوزاد
در عفونت چشمی نوزاد پلک ها مات شده و به هم می‌چسبند.

اگر کیسه آمنیوتیک در حین زایمان پاره شود، علائم می تواند زودتر ایجاد شود. برخی از نوزادان مبتلا به ورم ملتحمه کلامیدیا می توانند عفونت را در سایر قسمت های بدن خود داشته باشند. این باکتری می تواند ریه ها و نازوفارنکس (جایی که پشت بینی به دهان وصل می شود) را آلوده کند.

ورم ملتحمه شیمیایی

هنگامی که قطره های چشمی به نوزادان برای کمک به جلوگیری از عفونت باکتریایی داده می شود، چشم نوزاد ممکن است تحریک شود. این ممکن است به عنوان ورم ملتحمه شیمیایی تشخیص داده شود. علائم ورم ملتحمه شیمیایی معمولاً شامل قرمزی خفیف چشم(ها) و مقداری تورم پلک ها است. علائم احتمالاً فقط 24 تا 36 ساعت طول می کشد.

سایر ورم ملتحمه

ویروس ها و باکتری های دیگری به جز کلامیدیا تراکوماتیس و نایسریا گونوره می توانند باعث ورم ملتحمه شوند. به عنوان مثال، باکتری هایی که به طور معمول در واژن زن زندگی می کنند و از راه جنسی منتقل نمی شوند، می توانند باعث التهاب ملتحمه شوند. علاوه بر این، ویروس هایی که باعث تبخال تناسلی و دهانی می شوند می توانند باعث التهاب ملتحمه نوزادی و آسیب شدید چشم شوند. مادر ممکن است در حین زایمان چنین ویروس هایی را به کودک خود منتقل کند. با این حال، التهاب ملتحمه هرپس نسبت به ورم ملتحمه ناشی از سوزاک و کلامیدیا کمتر شایع است. علائم معمولاً شامل قرمزی چشم (ها) و پلک های متورم با مقداری چرک است.

پیشگیری ورم ملتحمه در نوزادان

برای جلوگیری از ورم ملتحمه نوزادان، اکثر ایالت ها قوانینی دارند که ارائه دهندگان را موظف می کنند قطره یا پماد را در چشم نوزاد، معمولاً ظرف 2 تا 3 ساعت پس از تولد، بریزند. در گذشته، بیمارستان ها از نیترات نقره استفاده می کردند. در حال حاضر بیمارستان ها بیشتر از قطره های چشمی آنتی بیوتیک، به طور معمول اریترومایسین استفاده می کنند. در دوران بارداری و قبل از زایمان، زنان مبتلا به تبخال تناسلی باید با پزشک خود در مورد راه هایی برای به حداقل رساندن احتمال سرایت به نوزاد تازه متولد شده خود مشورت کنند.

درمان عفونت چشم نوزاد
شستشوی چشم عفونی نوزاد با محلول نمکی، هر گونه عفونتی را از بین می‌برد.

پزشکان ممکن است ورم ملتحمه نوزادان ناشی از عفونت باکتریایی را با آنتی بیوتیک درمان کنند. این بستگی به شدت عفونت و باکتری های ایجاد کننده آن دارد. برخی از آنتی بیوتیک ها به صورت قطره یا پماد در چشم (محلی) استفاده می شود. سایر آنتی بیوتیک ها از طریق دهان (خوراکی)، از طریق ورید (داخل وریدی) یا به صورت تزریقی (داخل عضلانی) تجویز می شوند. پزشکان ممکن است ورم ملتحمه نوزادان را با ترکیبی از آنتی بیوتیک های موضعی، خوراکی، داخل وریدی یا عضلانی درمان کنند. شستشوی چشم عفونی نوزاد با محلول نمکی، هر گونه باقی مانده ای که ممکن است در پاسخ به عفونت ایجاد شود را از بین می برد.

بیشتر بخوانید : آبریزش چشم نوزاد

آیا عفونت چشم نوزاد خطرناک است؟

عفونت چشم معمولاً توسط ویروس در هنگام سرماخوردگی کودک ایجاد می شود. این وضعیت به عنوان ملتحمه ویروسی یا چشم صورتی نیز شناخته می شود. گاهی اوقات عفونت چشم می تواند توسط باکتری ایجاد شود و این نوع عفونت ماهیت جدی تری دارد. ممکن است در عفونت چشم مشکلاتی به وجود بیاید که نتیجه نهایی آن خطرساز باشد، در ادامه به بررسی اجمالی این مشکلات می‌پردازیم.

مشکلات بینایی

چشم های کودک شما در هر ملاقات با نوزاد خوب بررسی می شود، بنابراین هر گونه مشکل بینایی را می توان زودتر تشخیص داد. مهم‌چنین توصیه می‌شود که کودکان برای اولین بار قبل از شش ماهگی، سپس در سه سالگی و هر دو سال یک بار پس از ورود کودک به مدرسه، به پزشک مخصوص مراجعه کنند. از سوی دیگر، سازمان‌های مختلف پزشک خانواده و اطفال نشان می‌دهند که پزشکان مراقبت‌های اولیه باید کسانی باشند که نوزادان را از نظر مشکلات بینایی غربال کنند. اینکه آیا کودک شما باید به پزشک متخصص مراجعه کند یا نه، تصمیمی است که باید خودتان بگیرید.

بیماری های چشمی

در زیر فهرستی از برخی دیگر از بیماری های چشمی که ممکن است در سال های اول کودکی رخ دهد، را برای شما آورده ایم:

چشم های ناهماهنگ

اگرچه ممکن است چشمان کودک شما در اولین تولد به خوبی هماهنگ نباشد، اما این مشکل باید تا سه ماهگی برطرف شود. اگر تا این زمان کودک شما هنوز در هماهنگی چشم خود مشکل دارد، حتماً این موضوع را به پزشک خود اطلاع دهید.

چشم های ضربدری

گاهی اوقات چین های اضافی پوست در گوشه داخلی چشم باعث می شود چشم ها به صورت ضربدری به نظر برسند. با رشد کودک، چین ها جمع می شوند و چشم ها صاف تر به نظر می رسند. برخی از نوزادان واقعاً دارای چشم های ضربدری هستند که باید به موقع درمان شوند. نادیده گرفتن چشم های ضربدری می تواند منجر به وضعیتی به نام تنبلی چشم شود که در آن کودک به یک چشم وابسته است و چشم استفاده نشده ضعیف تر می شود. اگر متوجه شدید که چشمان کودکتان روی هم قرار گرفته است، آنها را برای ارزیابی نزد پزشک ببرید.

چشمان اشک آلود

نوزادان در اواخر ماه اول وقتی گریه می کنند توانایی تولید اشک را پیدا می کنند. تقریباً در این زمان، برخی از نوزادان یک مجرای اشکی مسدود می‌کنند، که انسداد مسیری است که اشک را از چشم به بینی می‌برد. چشم ممکن است مدام اشک آلود به نظر برسد، حتی زمانی که نوزاد تازه متولد شده گریه نمی کند، گاهی اشک سرازیر می شود. معمولاً چشم قرمز نیست و پلک متورم نیست.

مجاری اشک مسدود شده معمولاً در پایان سال اول از بین می ‌روند، اما پزشک ممکن است با ماساژ گوشه داخلی چشم کمک کند. با این حال، اگر چشم قرمز یا متورم شود، می تواند نشانه عفونت باشد و باید نوزاد را به پزشک مراجعه کنید. اگر انسداد از سال اول گذشته باشد، چشم پزشک ممکن است نیاز به باز کردن آن داشته باشد.

بیشتر بخوانید : درمان زردی نوزاد در منزل

درمان عفونت چشم

بهترین راه برای مراقبت از عفونت ویروسی چشم، شستشوی مکرر چشم ها با آب گرم و هر بار با استفاده از یک توپ پنبه ای تمیز است. تمیز نگه داشتن چشم ها از بروز عفونت باکتریایی جلوگیری می کند. می توان از شیر مادر استفاده کرد. به سادگی مقداری شیر مادر را در گوشه چشم بریزید. کودک معمولاً نیازی به قطره چشم ندارد. عفونت های ویروسی چشم حدود چهار تا هفت روز طول می کشد. عفونت های ویروسی چشم به طور خفیف مسری هستند اما در غیر این صورت بی ضرر هستند.

اگر بعد از خواب در چشم ها ترشحات زرد ایجاد شود یا پلک ها مات یا به هم چسبیده باشند، احتمالاً عفونت چشم ماهیت باکتریایی دارد تا ویروسی. در این حالت، کودک برای مبارزه با عفونت به قطره چشمی آنتی بیوتیکی نیاز دارد. آنها را نزد پزشک ببرید تا نسخه آنتی بیوتیک برای آنها تجویز شود..اگر پلک های کودک شما بسیار قرمز یا متورم شد، یا اگر دید تاری دید یا درد چشم داشت، فوراً آنها را نزد پزشک ببرید.

سخن پایانی 

ما در مجموعه پرستاری پرستار برتر سعی می کنیم با دادن آگاهی درباره موضوع های متفاوت به شما مخاطبان عزیز کمک کنیم. شما می توانید برای مشاوره و جذب پرستار کودک و در شاخه های متفاوت با ما در تماس باشید.

منبع : cdc

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *