ارتباط با کارشناسان پرستار برتر (مشاوره رایگان)
از دست دادن حافظه کوتاه مدت در کودکان

از دست دادن حافظه کوتاه مدت در کودکان

جدا از شادی های کوچک و لحظات شادی که والدین به شما ارائه می دهد، مسئولیت ها و مشکلات متعددی نیز وجود دارد که باید به خوبی از آنها آگاه بود. از دست دادن حافظه کوتاه مدت یکی از این مشکلات است که در کودکان بسیار شایع است و قطعا نیاز به توجه دارد. برای اطلاعات بیشتر در مورد از دست دادن حافظه کوتاه مدت در کودکان، چگونگی تأثیر آن و چگونگی شناسایی و درمان آن در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

از دست دادن حافظه کوتاه مدت در کودکان

از دست دادن حافظه کوتاه مدت چیست؟

از دست دادن حافظه کوتاه مدت به وضعیتی گفته می شود که در آن افراد می توانند چیزهایی را که مدت ها پیش شنیده یا آموخته اند، به خاطر بسپارند، اما نمی توانند جزئیاتی را که مدتی پیش شنیده اند، به خاطر بسپارند.

به عنوان مثال، اگر از از دست دادن حافظه کوتاه مدت رنج می برید، ممکن است حوادث 20  سال پیش را کاملاً به یاد بیاورید، اما حوادث یا جزئیاتی که تنها 20  دقیقه پیش شنیده اید ممکن است نامشخص یا مبهم به نظر برسند. از نظر فنی، ناتوانی یا بهتر بگوییم اختلال در توانایی ایجاد خاطرات اپیزودیک تازه یا جدید به عنوان شرایط از دست دادن حافظه کوتاه مدت شناخته شده است.

چه چیزی باعث از دست دادن حافظه کوتاه مدت در کودک می شود؟

دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است منجر به از دست دادن حافظه کوتاه مدت در کودکان شود. برخی از این علل عبارتند از:

1-کم خوابی

خواب مناسب هم از نظر کمیت و هم از نظر کیفیت برای عملکرد صحیح حافظه کودک بسیار مهم است. از این رو، اگر کودکی کم خواب باشد، ممکن است دچار این مشکل شود.

2-نارساخوانی

نارساخوانی علاوه بر تاثیر بر روان گفتار و دقت درک مطلب، می تواند بر حافظه نیز تاثیر بگذارد و باعث شود کودک دچار از دست دادن حافظه کوتاه مدت شود.

3-اختلال کمبود توجه بیش فعالی

کودکانی که ADHD دارند معمولاً از دست دادن حافظه کوتاه مدت را تجربه می کنند، زیرا قادر به تمرکز یا توجه به بیشتر محرک هایی که در معرض آنها قرار می گیرند، نیستند.

4-دیسکالکولیا

از آنجایی که کودکان مبتلا به اختلال حساب نمی توانند اطلاعات دیداری و شنیداری را پردازش کنند، در حفظ آن مشکل پیدا می کنند که منجر به این مشکل می شود.

علائم و نشانه های مشکلات حافظه کوتاه مدت در کودکان

بیش از درمان مشکل، شناسایی وضعیت از دست دادن حافظه کوتاه مدت در فرزندتان به خودی خود یک چالش است. برخی از علائم و نشانه های آن عبارتند از:

ناتوانی در ارتباط با حادثه ای که کودک شناخته شده است.

ناتوانی در شناسایی مکان هایی که کودک قبلاً از آنها بازدید کرده است.

مشکل در به خاطر سپردن تاریخ، نام و غیره.

مشکل در به خاطر سپردن چیزهایی که قبلا به او آموخته شده است.

شما مخاطبان عزیز می توانید برای جذب پرستار کودک، پرستار سالمند و پرستار بیمار در کمترین زمان با ما تماس بگیرید.

از دست دادن حافظه کوتاه مدت در کودکان چه عوارضی می تواند ایجاد کند؟

از دست دادن حافظه در کودکان اغلب می تواند نتیجه چیزهای بی اهمیتی مانند عدم توجه کودک به محرک اولیه یا موارد مشابه باشد. با این حال، می تواند از برخی مشکلات جدی نیز ناشی شود. از دست دادن حافظه کوتاه مدت در کودکان می تواند نشان دهنده موارد زیر باشد:

سکته

اختلال در عملکرد مغز

IQ پایین

اختلال عصبی

از دست دادن حافظه کوتاه مدت در دوران کودکی چگونه تشخیص داده می شود؟

از دست دادن حافظه کوتاه مدت در کودکان معمولاً با ناتوانی در بازتولید یا حفظ جزئیاتی مشخص می شود که معمولاً برای کودک به یاد می آورد. یک متخصص اطفال یا یک متخصص کودک باید پس از بررسی موردی کودک و چند جلسه او را تایید کند. گاهی حتی آزمایش هایی مانند ام آر آی، سی تی اسکن و غیره نیز برای تشخیص مشکل بر روی کودک انجام می شود.

درمان از دست دادن حافظه کوتاه مدت در کودکان

درمان از دست دادن حافظه کوتاه مدت در کودکان بستگی به این دارد که ریشه مشکل چیست و چقدر مشکل جدی است. اگر مشکل جزئی باشد و در مراحل اولیه تشخیص داده شده باشد، می توان با استفاده از درمان های رفتاری یا با تغییر الگوی یادگیری کودک، مشکل را حل کرد. اگر پیچیده باشد، پزشکان اغلب به داروهایی مانند داروهای ضد اضطراب متوسل می شوند.

با این اوصاف، اغلب اوقات، والدین می توانند روش هایی را برای مدیریت و حتی پیشگیری از مشکل حافظه کوتاه مدت اتخاذ کنند. بیایید نگاهی به برخی از آنها بیندازیم.

سخن آخر

ما در وبلاگ مجموعه پرستار برتر همواره سعی می کنیم با صحبت درباره بیماری های متفاوت آگاهی شما مخاطبان عزیز را افزایش دهیم، همچنین شما می توانید برای دریافت مشاوره درباره بیماری های شایع و جذب پرستار کودک و سالمند با ما در تماس باشید.

درباره انواع سردرد و علل آن بیشتر بدانید.

جستجو
دسته‌ها

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *