ارتباط با کارشناسان پرستار برتر (مشاوره رایگان)
علل آلزایمر و زوال عقل در سالمندان

علل آلزایمر در سالمندان

علل آلزایمر و زوال عقل در سالمندان :زوال عقل اصطلاحی است که برای توصیف گروهی از علائمی است که بر حافظه، تفکر و توانایی‌های اجتماعی تأثیر می‌گذارد که به‌شدت در زندگی روزمره شما اختلال ایجاد کند.

اگرچه زوال عقل به طور کلی شامل از دست دادن حافظه است، اما از دست دادن حافظه دلایل مختلفی دارد. از دست دادن حافظه به تنهایی به معنای زوال عقل نیست، اغلب یکی از علائم اولیه این بیماری است. بیماری آلزایمر شایع ترین علت زوال عقل پیشرونده در افراد مسن است. ما در مرکز خدمات پرستاری در این مقاله قصد داریم نگاهی دقیق تر به علل آلزایمر و زوال عقل در سالمندان بپردازیم.

علائم زوال عقل

علائم زوال عقل بسته به علت آن متفاوت است، اما علائم و نشانه های رایج عبارتند از:

از دست دادن حافظه، که معمولاً توسط شخص دیگری متوجه می شود

مشکل در برقراری ارتباط یا یافتن کلمات

مشکل در توانایی های بصری و فضایی، مانند گم شدن در حین رانندگی

مشکل در استدلال یا حل مسئله

مشکل در برنامه ریزی و سازماندهی

مشکل در هماهنگی و عملکردهای حرکتی

تغییرات روانی

افسردگی

اضطراب

علت تار شدن چشم ناگهانی بیشتر بخوانید.

علل آلزایمر در سالمندان

علل آلزایمر و زوال عقل در سالمندان :زوال عقل در اثر آسیب یا از دست دادن سلول های عصبی و اتصالات آنها در مغز ایجاد می شود. بسته به ناحیه ای از مغز که آسیب دیده است، زوال عقل می تواند افراد را به طور متفاوتی تحت تأثیر قرار دهد و علائم مختلفی ایجاد کند.

دمانس ها اغلب بر اساس چیزهایی که مشترک هستند، مانند پروتئین یا پروتئین های رسوب شده در مغز یا بخشی از مغز که تحت تأثیر قرار گرفته است، گروه بندی می شوند. برخی از بیماری ها مانند زوال عقل به نظر می رسند، مانند آنهایی که در اثر واکنش به داروها یا کمبود ویتامین ایجاد می شوند و ممکن است با درمان بهبود یابند.

آلزایمر پیشرفته

بیماری آلزایمر. این شایع ترین علت زوال عقل است.

اگرچه همه علل بیماری آلزایمر شناخته شده نیستند، متخصصان می دانند که درصد کمی مربوط به جهش سه ژن است که می تواند از والدین به فرزند منتقل شود. در حالی که چندین ژن احتمالاً در بیماری آلزایمر نقش دارند، یک ژن مهم که خطر را افزایش می دهد آپولیپوپروتئین E4 (APOE) است.

بیماران مبتلا به آلزایمر دارای پلاک‌ها و گره‌هایی در مغز خود هستند. پلاک‌ها توده‌هایی از پروتئینی به نام بتا آمیلوئید هستند و پلاک‌ها، توده‌های فیبری هستند که از پروتئین تاو تشکیل شده‌اند. تصور می شود که این توده ها به نورون های سالم و فیبرهای متصل کننده آنها آسیب می رسانند.

شایع ترین نشانه های زوال عقل عروقی شامل مشکلات در حل مسئله، کندی تفکر و از دست دادن تمرکز و سازماندهی است. اینها بیشتر از از دست دادن حافظه قابل توجه هستند.

اختلالات مرتبط با علل آلزایمر

بیماری هانتینگتون

این بیماری که در اثر یک جهش ژنتیکی ایجاد می شود، باعث از بین رفتن سلول های عصبی خاصی در مغز و نخاع می شود. علائم و نشانه‌ها، از جمله کاهش شدید مهارت‌های تفکر (شناختی)، معمولاً در حدود 30 یا 40 سالگی ظاهر می‌شوند.

آسیب مغزی تروماتیک

این وضعیت اغلب در اثر ضربه های مکرر سر ایجاد می شود. بوکسورها، بازیکنان فوتبال یا سربازان ممکن است به TBI مبتلا شوند.

بیماری کروتسفلد جاکوب

این اختلال مغزی نادر معمولاً در افراد بدون عوامل خطر شناخته شده رخ می دهد. این وضعیت ممکن است به دلیل رسوب پروتئین های عفونی به نام پریون باشد. علائم و نشانه های این بیماری کشنده معمولاً پس از 60 سالگی ظاهر می شود. بیماری کروتسفلد جاکوب معمولاً علت شناخته شده ای ندارد اما می تواند ارثی باشد. همچنین ممکن است در اثر قرار گرفتن در معرض بافت مغز یا سیستم عصبی بیمار، مانند پیوند قرنیه، ایجاد شود.

بیماری پارکینسون

بسیاری از افراد مبتلا به بیماری پارکینسون در نهایت دچار علائم زوال عقل (زوال عقل بیماری پارکینسون) می شوند.

سخن آخر

ما در وبلاگ مجموعه پرستار برتر همواره سعی می کنیم با صحبت درباره بیماری های متفاوت آگاهی شما مخاطبان عزیز را افزایش دهیم، همچنین شما می توانید برای دریافت مشاوره درباره بیماری های شایع و جذب و پرستار سالمند با ما در تماس باشید.

جستجو
دسته‌ها

3 پاسخ

  1. You actually make it seem so easy together with your presentation however I to find this matter to be
    actually something that I believe I would by no means understand.

    It sort of feels too complicated and very extensive for me.
    I am looking ahead to your subsequent submit, I will attempt to get the hang
    of it!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *