ارتباط با کارشناسان پرستار برتر (مشاوره رایگان)
تار شدن ناگهانی چشم

تار شدن ناگهانی چشم

تار شدن ناگهانی چشم بسیار رایج است. مشکل در هر یک از اجزای چشم شما، مانند قرنیه، شبکیه، یا عصب بینایی، می تواند باعث تاری دید ناگهانی شود. تاری دید با پیشرفت آهسته معمولاً ناشی از شرایط پزشکی طولانی مدت است. تاری ناگهانی اغلب در اثر یک اتفاق به وجود می آید. در ادامه مقاله نگاهی دقیق تر به این موضوع می اندازیم.

برخی از علل تاری دید ناگهانی، فوریت های پزشکی هستند که باید در اسرع وقت درمان شوند تا از آسیب دائمی و از دست دادن بینایی جلوگیری شود.

1-شبکیه جدا شده

جدا شدن شبکیه زمانی اتفاق می افتد که شبکیه شما از پشت چشم شما پاره می شود و خون و منبع عصبی خود را از دست می دهد. به گفته منبع معتبر موسسه ملی چشم، این معمولاً نتیجه افزایش سن یا آسیب است، اما می‌تواند از عوارض دیابت نیز باشد. وقتی این اتفاق می افتد، چراغ های چشمک زن یا شناورهایی را می بینید که گاهی تاریک یا سیاه هستند. همچنین ممکن است ناحیه‌ای از دید تار یا غایب را تجربه کنید که گاهی اوقات به عنوان پرده‌ای که از روی بینایی پایین می‌آید توصیف می‌شود. بدون درمان اضطراری، بینایی در آن ناحیه ممکن است برای همیشه از بین برود.

2-سکته مغزی

تاری یا از دست دادن بینایی در هر دو چشم ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که سکته مغزی روی بخشی از مغز شما که بینایی را کنترل می کند تأثیر می گذارد. سکته ای که چشم شما را درگیر می کند باعث تاری یا از دست دادن دید تنها در یک چشم می شود.

ممکن است علائم دیگری از سکته مغزی داشته باشید، از جمله:

افتادگی صورت

ضعف در بازوها

مشکل در صحبت کردن

بی حسی ناگهانی

سردرگمی ناگهانی

سرگیجه یا از دست دادن تعادل و هماهنگی

سردرد شدید بدون علت شناخته شده

3- حمله ایسکمیک گذرا

حمله ایسکمیک گذرا (TIA) سکته ای است که کمتر از 24 ساعت طول می کشد. یکی از علائم آن می تواند تاری دید در یک یا هر دو چشم باشد.

4- دژنراسیون ماکولا مرطوب

مرکز شبکیه چشم شما ماکولا نامیده می شود. عروق غیر طبیعی ممکن است رشد کنند و باعث نشت خون و مایعات دیگر به ماکولا شوند. به این دژنراسیون ماکولا مرطوب می گویند. باعث تاری و از دست دادن بینایی در قسمت مرکزی میدان بینایی شما می شود. بر خلاف دژنراسیون ماکولا خشک، این نوع می تواند به طور ناگهانی شروع شود و به سرعت پیشرفت کند. در حالی که دژنراسیون ماکولا خشک به کندی پیش می‌رود، می‌تواند به سرعت تبدیل به مرطوب شود و علائم ناگهانی ایجاد کند.

5- گلوکوم زاویه بسته

گلوکوم زاویه بسته زمانی رخ می دهد که سیستم زهکشی داخل چشم مسدود شود. در این شرایط فشار داخل چشم می تواند خیلی سریع بالا برود و باعث قرمزی، درد و حالت تهوع شود. این حالت یک موقعیت اورژانسی است و برای باز کردن زاویه، کاهش فشار و کاهش التهاب نیاز به درمان با قطره های چشمی دارد.

6- اندوفتالمیت

عفونت در مایعات کره چشم شما می تواند باعث التهاب شدید شود. این بیماری ادوفتالمیت نامیده می شود و یک اورژانس پزشکی جدی است. علاوه بر تاری دید، ممکن است ترشح چرک از چشم ها و پلک های متورم یا پف کرده داشته باشید. عفونت اغلب در نتیجه جراحی رخ می دهد. همچنین ممکن است نتیجه عفونت در قسمت دیگری از بدن باشد که به چشم سرایت کرده است.

7- ضربه مغزی

ضربه مغزی یک آسیب مغزی خفیف تروماتیک است. اکثر مسیرهای مغز به بینایی و کنترل چشم اختصاص دارد، بنابراین جای تعجب نیست که آسیب های مغزی منجر به تاری دید شود. آسیب دائمی یا از دست دادن بینایی با ضربه مغزی بعید است. با این حال، آسیب های ستون فقرات یا هماتوم ساب دورال ممکن است همراه با ضربه مغزی باشد، بنابراین مهم است که پزشک در اسرع وقت شما را معاینه کند.

8- ورم ملتحمه

چشم صورتی نیز نامیده می شود، ورم ملتحمه یک عفونت پوشش خارجی چشم شما است. معمولاً توسط یک ویروس ایجاد می شود، اما می تواند توسط باکتری یا آلرژی نیز ایجاد شود.

ما در مجموعه پرستار برتر سعی می کنیم با دادن آگاهی درباره موضوع های متفاوت به شما مخاطبان عزیز کمک کنیم. شما می توانید برای مشاوره و جذب پرستار در شاخه های متفاوت با ما در تماس باشید.

جستجو
دسته‌ها

3 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *