ارتباط با کارشناسان پرستار برتر (مشاوره رایگان)
علت تلخی دهان

علت تلخی دهان

آیا تا به حال حتی پس از مسواک زدن متوجه طعم بد در دهان خود شده اید؟ تا حالا پی گیر دانستن علت تلخی دهان خود شده اید؟

داشتن طعم تلخ در دهان پس از خوردن چیزی ترش یا تند نسبتاً رایج است، اما تغییر مزه دائمی در دهان، به نام دیسگوزیا، اینطور نیست. این حالت را می توان به عنوان طعم تلخ، فلزی، شور یا ترش توصیف کرد. ما امروز در این مقاله به بررسی  پنج علت دیسگوزیا و آنچه می تواند برای سلامت دهان و دندان شما مضر یا مفید باشد می پردازیم، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

علت تلخی دهان
تلخی دهان

مسائل بهداشت دهان و دندان

بهداشت ضعیف دهان و دندان یکی از شایع ترین دلایل ایجاد طعم بد در دهان است. می تواند باعث ایجاد پلاک و باکتری روی زبان شما شود و طعم تلخی ایجاد کند. سایر مشکلات دهانی که می تواند باعث ایجاد طعم بد شود عفونت و آبسه دندان، برفک دهان، التهاب لثه یا بیماری لثه است.

بهترین راه برای مبارزه با این عارضه مسواک زدن دو بار در روز، نخ دندان کشیدن حداقل یک بار در روز و مراجعه منظم به دندانپزشک است. اگر تلخی دهان ادامه داشت، دندانپزشک شما می تواند به شما کمک کند تا برنامه ای برای اصلاح این تلخی دهان پیدا کنید و این مشکل را به راحتی حل کنید.

 

مشکلات گوارشی

بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD) که به عنوان رفلاکس اسید نیز شناخته می شود، در اثر بالا رفتن اسید صفرا یا معده به مری ایجاد می شود. صفرا مایعی است که توسط کبد تولید می شود و به هضم غذا کمک می کند.

رفلاکس اسید علاوه بر طعم ترش یا تلخ در دهان باعث سوزش سر دل، درد بالای شکم، حالت تهوع و گرفتگی صدا نیز می شود. اگر هر یک از این علائم را تجربه کردید، بسیاری از داروهای بدون نسخه یا نسخه ای وجود دارند که می توانند آنها را به حداقل برسانند یا از بین ببرند. راه دیگر برای درمان این بیماری پرهیز از غذاهای اسیدی، خوردن وعده های غذایی کوچکتر و حفظ وزن مناسب است. هر فردی باید سعی کند با انجام ورزش های مناسب وزن خود را پایین بیاورد و یا روی مرز سلامتی نگه دارد.

 

مکمل ها و داروها

کلسیم، آهن، ویتامین  D، مولتی ویتامین ها و ویتامین های دوران بارداری همگی می توانند باعث ایجاد طعم فلزی در دهان شما شوند، به خصوص اگر به مقدار زیاد مصرف شوند. داروهایی مانند ضد التهاب ها و آنتی هیستامین ها یا داروهای تجویزی برای دیابت، بیماری های قلبی، بیماری های خود ایمنی و آنتی بیوتیک ها نیز می توانند طعم تلخ یا فلزی ایجاد کنند. پس از اتمام دارو، تلخی دهان باید از بین برود.

 

شرایط عصبی

جوانه های چشایی مستقیماً با اعصاب مغز در ارتباط هستند. شرایطی که می توانند بر این اعصاب تأثیر بگذارند و باعث تغییر طعم شوند عبارتند از تومورهای مغزی، صرع، زوال عقل و ضربه به سر. داروهای مورد استفاده برای درمان این بیماری ها نیز می توانند باعث ایجاد تلخی دهان شوند.

علت تلخی دهان
تلخی دهان

استرس و اضطراب

وقتی سطح اضطراب و استرس بالا باشد، این می‌تواند واکنش‌هایی را در بدن تحریک کند که می‌تواند طعم دهان فرد را تغییر دهد. اضطراب همچنین می تواند باعث خشکی دهان شود که به عنوان خشکی دهان نیز شناخته می شود، که می تواند منجر به احساس چسبناک و خشکی در دهان شود.

طعم تلخ غیر قابل توضیح در دهان شرایطی نیست که باید نادیده گرفته شود. مراجعه به دندانپزشک اولین قدم برای رفع آن است. پس از یافتن علت زمینه ای و درمان آن، طعم عجیب و غریب باید از بین برود.

 

سخن آخر

ما در وبلاگ مجموعه پرستار برتر همواره سعی می کنیم با صحبت درباره بیماری های متفاوت آگاهی شما مخاطبان عزیز را افزایش دهیم، همچنین شما می توانید برای دریافت مشاوره درباره بیماری های شایع و جذب پرستار کودک و پرستار سالمند با ما در تماس باشید.

پیشنهاد مطالعه: درمان آفت دهان در کودکان

جستجو
دسته‌ها

3 پاسخ

  1. You actually make it seem really easy together with your presentation but I in finding this matter
    to be actually one thing that I think I would by no means understand.
    It sort of feels too complicated and extremely extensive for me.
    I’m looking ahead for your next publish, I will try to get the cling of it!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *