ارتباط با کارشناسان پرستار برتر (مشاوره رایگان)
علائم پیری زودرس

علائم پیری زودرس

همه ما پیر می شویم، اما پیری زودرس زمانی است که سریعتر از آنچه باید اتفاق می افتد. علت آن معمولاً عوامل محیطی و سبک زندگی است. شایع ترین نشانه های پیری زودرس در پوست ظاهر می شود، با چین و چروک، لکه های پیری، خشکی یا از دست دادن رنگ پوست. در این مقاله قصد داریم علائم پیری زودرس را بررسی کنیم، در ادامه همراه ما باشید.

علائم پیری زودرس
پیری زودرس

علائم پیری زودرس چیست؟

با گذشت زمان، بدن ما به طور طبیعی پیر می شود. پیری زودرس زمانی اتفاق می‌افتد که اثرات معمول پیری زودرس رخ می‌دهد. زمانی است که بدن شما بزرگتر از سن واقعی شما به نظر می رسد.

شایع ترین علائم پیری زودرس عبارتند از:

تغییرات پوستی مانند چین و چروک، لکه های ناشی از افزایش سن، خشکی، از دست دادن رنگ پوست، هایپرپیگمانتاسیون اطراف سینه و افتادگی، ریزش مو یا سفید شدن مو، صورت نحیف (گونه های فرورفته).

چه چیزی باعث پیری زودرس می شود؟

در بیشتر موارد عوامل قابل کنترل و قابل پیشگیری باعث پیری زودرس می شوند. این پیری بیرونی نامیده می شود.

بیشتر علائم پیری زودرس در پوست شما ظاهر می شود. تغییرات پوستی با افزایش سن اتفاق می افتد. وقتی زودتر در زندگی ظاهر می شوند، علت آن معمولاً از عوامل محیطی یا سبک زندگی است.

قرار گرفتن در معرض نور یکی از دلایل اصلی پیری زودرس است:

قرار گرفتن در معرض نور خورشید باعث مشکلات پوستی بسیاری می شود. اشعه ماوراء بنفش (UV) و قرار گرفتن در معرض نور خورشید سریعتر از پیری طبیعی پوست شما را پیر می کند. نتیجه پیری نوری نامیده می شود و مسئول 90 درصد تغییرات قابل مشاهده در پوست شما است. اشعه ماوراء بنفش به سلول های پوست آسیب می رساند و به تغییرات زودرس مانند لکه های پیری کمک می کند. این قرار گرفتن در معرض نور خورشید نیز خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می دهد.

نور مرئی پرانرژی (HEV) و مادون قرمز مسئول 10 درصد دیگر تغییرات پوست هستند. نور HEV (که نور آبی نیز نامیده می شود) از خورشید و دستگاه های الکترونیکی مانند گوشی های هوشمند می آید. نور مادون قرمز نامرئی است، اما ما اغلب آن را به صورت گرما احساس می کنیم. این اشکال نور خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش نمی‌دهند، اما بر کلاژن و خاصیت ارتجاعی پوست تأثیر می‌گذارند.

شما مخاطبان عزیز می توانید برای جذب پرستار کودک، پرستار سالمند و پرستار بیمار در کمترین زمان با ما تماس بگیرید.

سایر عوامل محیطی یا سبک زندگی که باعث پیری زودرس می شوند عبارتند از:

سیگار کشیدن

وقتی سیگار می کشید، سموم موجود در نیکوتین سلول های بدن شما را تغییر می دهند. این سموم کلاژن و فیبرهای الاستیک پوست شما را می شکنند و منجر به افتادگی، چین و چروک و صورت توخالی و لاغر می شوند.

رژیم غذایی ناسالم

چند مطالعه نشان می دهد که رژیم های غذایی سرشار از قند یا کربوهیدرات های تصفیه شده ممکن است باعث پیری زودرس شود. از طرف دیگر، رژیم های غذایی پر از میوه ها و سبزیجات به جلوگیری از تغییرات زودرس پوست کمک می کند.

الکل

نوشیدن بیش از حد الکل می تواند به مرور زمان پوست شما را کم آب کرده و به آن آسیب برساند و منجر به علائم پیری زودرس شود.

خواب ضعیف

مطالعات نشان می دهد که خواب با کیفیت پایین (یا ناکافی) باعث می شود سلول های شما سریعتر پیر شوند.

استرس

زمانی که استرس دارید، مغز شما کورتیزول، هورمون استرس، را ترشح می کند. کورتیزول دو ماده ای را که پوست شما را صاف و شاداب نگه می دارند مسدود می کند: هیالورونان سنتاز و کلاژن.

برای جلوگیری یا جلوگیری از پیری زودرس چه کار کنم؟

از آنجایی که عوامل محیطی و سبک زندگی اغلب باعث پیری زودرس می شوند، عادات روزانه سالم می تواند آن را بهبود بخشد. اگر در حال حاضر علائم پیری زودرس دارید، در اینجا نحوه جلوگیری از آن و جلوگیری از بدتر شدن آن آمده است:

ز قرار گرفتن در معرض نور خورشید اجتناب کنید

برای محافظت از خود در برابر آسیب های خورشید اقدامات لازم را انجام دهید. در تمام طول سال از ضد آفتاب استفاده کنید، حتی اگر قصد دارید در سایه باشید. همیشه محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش را انتخاب کنید که حداقل SPF 30 یا بالاتر باشد. از لباس های محافظ، از جمله کلاه و عینک آفتابی استفاده کنید. از سولاریوم خودداری کنید و به جای آن از محصولات خود برنزه کننده استفاده کنید.

سیگار را ترک کنید

اگر سیگار می کشید، در اسرع وقت سیگار را ترک کنید. در صورت نیاز به کمک برای ترک سیگار با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید.

میوه و سبزیجات بیشتری بخورید

یک رژیم غذایی متعادل می تواند پیری زودرس را متوقف کند. از خوردن قند زیاد یا کربوهیدرات های تصفیه شده خودداری کنید.

مصرف الکل را کاهش دهید

از آنجایی که الکل باعث پیری زودرس پوست شما می شود، کاهش مصرف الکل می تواند به جلوگیری از آسیب بیشتر کمک کند.

ورزش

فعالیت بدنی منظم گردش خون را بهبود می بخشد و سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می کند، که باعث پیری سالم می شود.

سطح استرس خود را کاهش دهید: سعی کنید تا حد امکان استرس را از زندگی خود حذف کنید. تکنیک های مدیریت استرس سالم (مانند مدیتیشن یا ورزش) را برای عوامل استرس زا که نمی توانید از آنها دوری کنید پیدا کنید.

چه زمانی باید برای علائم پیری زودرس به پزشک مراجعه کنم؟

اگر علائم پیری زودرس به طور ناگهانی ظاهر شد، دردناک یا آزاردهنده بود، یا به سرعت بدتر شد، با پزشک خود صحبت کنید.

سخن آخر

ما در وبلاگ مجموعه پرستار برتر همواره سعی می کنیم با صحبت درباره بیماری های متفاوت آگاهی شما مخاطبان عزیز را افزایش دهیم، همچنین شما می توانید برای دریافت مشاوره درباره بیماری های شایع و جذب پرستار کودک و سالمند با ما در تماس باشید.

درباره اصلی ترین علل آلزایمر و زوال عقل در سالمندان بیشتر بدانید.

جستجو
دسته‌ها

3 پاسخ

  1. Hello there, just became aware of your blog through Google, and found
    that it is truly informative. I’m going to watch out for brussels.
    I’ll appreciate if you continue this in future.

    Numerous people will be benefited from your writing.
    Cheers!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *