ارتباط با کارشناسان پرستار برتر (مشاوره رایگان)
دلایل افسردگی در سالمندان

دلایل افسردگی در سالمندان

دلایل افسردگی در سالمندان :افسردگی بالینی در افراد مسن شایع است. این به این معنی نیست که طبیعی است. افسردگی اواخر عمر حدود 2 میلیون ایرانی 65 ساله و بالاتر را تحت تاثیر قرار می دهد. اما فقط 10 درصد تحت درمان قرار می گیرند. دلیل احتمالی این است که افراد مسن اغلب علائم افسردگی را متفاوت نشان می دهند. افسردگی در افراد مسن اغلب با اثرات بیماری های متعدد و داروهای مورد استفاده برای درمان آنها اشتباه گرفته می شود.در این مقاله به بررسی دلایل افسردگی در سالمندان می پردازیم.

افسردگی در افراد مسن چه تفاوتی با افسردگی در بزرگسالان جوان دارد؟

افسردگی افراد مسن را متفاوت از افراد جوان تحت تاثیر قرار می دهد. در افراد مسن، افسردگی اغلب همراه با سایر بیماری‌ها و ناتوانی‌های پزشکی همراه است و بیشتر طول می‌کشد.

افسردگی در افراد مسن با خطر بیشتر بیماری های قلبی و مرگ ناشی از بیماری مرتبط است. در عین حال، افسردگی توانایی فرد مسن را برای توانبخشی کاهش می دهد. مطالعات انجام شده بر روی بیماران آسایشگاهی مبتلا به بیماری های جسمی نشان داده است که وجود افسردگی به طور قابل ملاحظه ای احتمال مرگ ناشی از آن بیماری ها را افزایش می دهد. افسردگی همچنین با افزایش خطر مرگ پس از حمله قلبی مرتبط است. به همین دلیل، مهم است که مطمئن شوید یک فرد مسن که نگران آن هستید، ارزیابی و درمان می شود، حتی اگر افسردگی خفیف باشد.

افراد مسن ممکن است علائم آشکار افسردگی را نداشته باشند. در عوض، آنها ممکن است:

احساس خستگی داشته باشند، در خوابیدن مشکل داشته باشند، بدخلق یا تحریک پذیر باشند، احساس سردرگمی کنند، برای توجه تقلا کنند، از فعالیت هایی که قبلا انجام می دادند لذت نمی برند، آهسته تر حرکت کنند، در وزن یا اشتهای شان تغییر داشته باشند، احساس ناامیدی، بی ارزشی یا گناه کنند، درد را تحمل کنند، به فکر خودکشی بیفتند.

با استفاده از یک سری سؤالات استاندارد، پزشک مراقبت های اولیه می تواند افسردگی را بررسی کند و امکان تشخیص و درمان بهتر را فراهم کند. به پزشکان توصیه می شود که به طور معمول افسردگی را بررسی کنند. این می تواند در طول ویزیت برای یک بیماری مزمن یا در یک ویزیت سلامتی اتفاق بیفتد.

علاوه بر این، افزایش سن اغلب همراه با از دست دادن سیستم های حمایت اجتماعی به دلیل مرگ همسر یا خواهر و برادر، بازنشستگی یا جابجایی است. به دلیل تغییر در شرایط یک فرد مسن و این واقعیت که انتظار می رود افراد مسن سرعت خود را کاهش دهند، پزشکان و خانواده ممکن است علائم افسردگی را از دست بدهند. در نتیجه، درمان مؤثر اغلب به تأخیر می افتد و بسیاری از افراد مسن را مجبور می کند که بی جهت با افسردگی مبارزه کنند.

ارتباط بی خوابی با افسردگی در سالمندان چیست؟

بی خوابی معمولاً از علائم افسردگی است. مطالعات نشان داده‌اند که بی‌خوابی همچنین یک عامل خطر برای افسردگی یا افسردگی جدید است که عود می‌کند، به‌ ویژه در افراد مسن.

متخصصان اغلب از درمان بی خوابی در افراد مسن با هورمون ملاتونین یا فرمولاسیون با دوز پایین داروی ضد افسردگی سه حلقه ای دوکسپین (سیلنور) حمایت می کنند. سایر داروهای ضد افسردگی بالقوه آرام بخش، مانند رمرون یا ترازودون نیز گاهی برای هر دو هدف تجویز می شوند. همچنین مشخص شده است که کمک خواب بلسومرا در افراد مسن موثر و ایمن است. اگر بهبودی در اختلال خواب یا افسردگی وجود نداشته باشد، روانپزشک یا روانپزشک ممکن است داروهای دیگر، روان درمانی یا هر دو را تجویز کند.

عوامل خطر افسردگی در افراد مسن چیست؟

مواردی که خطر ابتلا به افسردگی را در افراد مسن افزایش می دهد عبارتند از:

زن بودن

مجرد، مطلقه یا بیوه بودن

عدم وجود یک شبکه اجتماعی حمایت کننده

رویدادهای استرس زا در زندگی

شرایط فیزیکی مانند سکته مغزی، فشار خون بالا، فیبریلاسیون دهلیزی، دیابت، سرطان، زوال عقل و درد مزمن بیشتر خطر ابتلا به افسردگی را افزایش می دهد. علاوه بر این، این عوامل خطر افسردگی اغلب در افراد مسن دیده می شود:

داروهای خاص یا ترکیبی از داروها

آسیب به تصویر بدن (از قطع عضو، جراحی سرطان یا حمله قلبی)

وابستگی، چه از طریق بستری شدن در بیمارستان یا نیاز به مراقبت های بهداشتی در منزل

ناتوانی

سابقه خانوادگی اختلال افسردگی اساسی

ترس از مرگ

ما در مجموعه پرستار برتر سعی می کنیم با دادن آگاهی درباره موضوع های متفاوت به شما مخاطبان عزیز کمک کنیم. شما می توانید برای مشاوره و جذب پرستار در شاخه های متفاوت با ما در تماس باشید.

جستجو
دسته‌ها

4 پاسخ

  1. Hi there, just became aware of your blog through Google, and
    found that it’s truly informative. I’m going to watch out for brussels.
    I’ll be grateful if you continue this in future.
    Lots of people will be benefited from your writing.

    Cheers!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *