ارتباط با کارشناسان پرستار برتر (مشاوره رایگان)
درمان حالت تهوع

درمان حالت تهوع و 4 روش جلوگیری از حالت تهوع

تهوع و استفراغ بیماری نیستند، بلکه علائم بسیاری از شرایط مختلف مانند عفونت، آنفولانزای معده، مسمومیت غذایی، بیماری حرکت، پرخوری، انسداد روده، بیماری، ضربه مغزی یا آسیب مغزی، آپاندیسیت و میگرن هستند. تهوع و استفراغ گاهی اوقات می تواند علائم بیماری های جدی تری مانند حملات قلبی، اختلالات کلیوی یا کبدی، اختلالات سیستم عصبی مرکزی، تومورهای مغزی و برخی از انواع سرطان باشد. ما در مرکز پرستاری در ادامه به بررسی درمان حالت تهوع می پردازیم.

درمان حالت تهوع

تفاوت بین حالت تهوع و استفراغ

حالت تهوع ناراحتی معده است که اغلب با میل به استفراغ همراه است، اما همیشه منجر به استفراغ نمی شود. استفراغ عبارت است از تخلیه اجباری یا غیر ارادی (پرتاب) محتویات معده از طریق دهان. برخی از محرک‌هایی که ممکن است منجر به استفراغ شوند می‌توانند از معده و روده (عفونت، آسیب، و تحریک غذا)، گوش داخلی (سرگیجه و بیماری حرکت) و مغز (آسیب به سر، عفونت‌های مغزی، تومورها و سردردهای میگرنی) باشند.

علل استفراغ با توجه به سن متفاوت است. برای بزرگسالان، استفراغ معمولاً در نتیجه یک عفونت ویروسی و مسمومیت غذایی، و گاهی در نتیجه بیماری حرکت و بیماری هایی است که در آن فرد تب بالا دارد. برای کودکان، استفراغ به دلیل عفونت ویروسی، مسمومیت غذایی، بیماری حرکت، پرخوری یا تغذیه، سرفه و بیماری هایی که در آن کودک تب بالا دارد، شایع است. اگرچه نادر است، روده های مسدود شده می تواند باعث استفراغ شود، اغلب در اوایل دوران نوزادی.

نگرانی دیگر در مورد استفراغ، کم آبی بدن است. بزرگسالان کمتر در معرض خطر کم آبی هستند زیرا معمولاً می توانند علائم کم آبی بدن (مانند تشنگی و خشکی لب ها یا دهان) را تشخیص دهند. کودکان در معرض خطر کم آبی بیشتری هستند، به خصوص اگر استفراغ همراه با اسهال رخ دهد، زیرا کودکان خردسال اغلب نمی توانند علائم کم آبی را به بزرگسالان اطلاع دهند. پیشنهاد می‌شود:

بزرگسالانی که از کودکان بیمار مراقبت می کنند باید از این علائم قابل مشاهده کم آبی آگاه باشند:

خشکی لب و دهان

چشمهای گود رفته

تنفس سریع یا نبض

در نوزادان، والدین باید به دنبال کاهش ادرار و فونتانل فرورفته (نقطه نرم بالای سر نوزاد) باشند. پیشنهاد می‌شود مطلب بیماری التهابی روده در کودکان را مطالعه کنید.

9 راه کنترل حالت تهوع و استفراغ

راه های مختلفی برای کنترل یا تسکین حالت تهوع وجود دارد. با این حال، اگر به نظر نمی رسد که این تکنیک ها باعث کاهش بی حالی می شود، با پزشک خود صحبت کنید.

  • نوشیدنی های شفاف یا سرد بنوشید.
  • غذاهای سبک و ملایم (مانند کراکر نمکی یا نان ساده) بخورید.
  • از غذاهای سرخ شده، چرب یا شیرین خودداری کنید.
  • آهسته غذا بخورید و وعده های غذایی کوچکتر و مکررتر بخورید.
  • غذاهای سرد و گرم را با هم مخلوط نکنید.
  • نوشیدنی ها را به آرامی بنوشید.
  • از فعالیت بعد از غذا اجتناب کنید.
  • از مسواک زدن بعد از غذا خودداری کنید.
  • غذاها را از همه گروه‌های غذایی انتخاب کنید زیرا می‌توانید آنها را تحمل کنید تا تغذیه کافی داشته باشید.

درمان استفراغ (صرف نظر از سن یا علت) شامل موارد زیر است:

نوشیدن تدریجی مقادیر بیشتری از مایعات شفاف، پرهیز از غذای جامد تا پایان دوره استفراغ، استراحت كردن، قطع موقت تمام داروهای خوراکی که می تواند معده را تحریک کند و استفراغ را بدتر کند.

جلوگیری از حالت تهوع

از حالت تهوع می توان با موارد زیر جلوگیری کرد:

خوردن وعده های غذایی کوچک در طول روز به جای سه وعده غذایی بزرگ، آهسته غذا خوردن، پرهیز از غذاهای سخت هضم، صرف غذاهای سرد یا در دمای اتاق برای جلوگیری از ایجاد حالت تهوع در اثر بوی غذاهای گرم یا گرم

اگر صبح که از خواب بیدار می شوید، حالت تهوع دارید، قبل از بلند شدن از رختخواب مقداری کراکر بخورید یا قبل از رفتن به رختخواب یک میان وعده با پروتئین بالا (گوشت بدون چربی یا پنیر) بخورید. بین وعده‌های غذایی مایعات بنوشید و برای جلوگیری از کم‌آبی بدن، حداقل شش تا هشت لیوان آب در روز بنوشید. سعی کنید زمانی که کمتر احساس تهوع دارید غذا بخورید.

درمان حالت تهوع

با مصرف مقدار کمی مایعات شفاف و شیرین مانند نوشابه، آب میوه (به استثنای پرتقال و گریپ فروت چون خیلی اسیدی هستند) و بستنی می توان از استفراغ جلوگیری کرد. نوشیدنی های حاوی قند بهتر از سایر مایعات معده را آرام می کنند. در حالت نشسته یا در حالت دراز کشیده استراحت کنید. فعالیت ممکن است حالت تهوع را بدتر کند و ممکن است منجر به استفراغ شود. پیشنهاد مطالعه: راه های درمان استفراغ کودکان

خدمات مرکز پرستاری پرستار برتر

ما در وبلاگ مجموعه پرستار برتر همواره سعی می کنیم با صحبت درباره بیماری های متفاوت آگاهی شما مخاطبان عزیز را افزایش دهیم، همچنین شما می توانید برای دریافت مشاوره درباره بیماری های شایع و جذب پرستار کودک و پرستار سالمند با ما در تماس باشید.

جستجو
دسته‌ها

3 پاسخ

  1. hello there and thank you for your info – I have certainly picked
    up anything new from right here. I did however expertise some technical issues using this website, since I experienced to reload the site
    many times previous to I could get it to load correctly.
    I had been wondering if your web hosting is OK? Not that I’m complaining,
    but slow loading instances times will often affect your placement in google
    and could damage your high-quality score if ads and marketing with
    Adwords. Well I’m adding this RSS to my email and could look out for a lot
    more of your respective intriguing content. Make sure you
    update this again soon..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *