ارتباط با کارشناسان پرستار برتر (مشاوره رایگان)
جراحی لاپاراسکوپی

جراحی لاپاراسکوپی چیست؟

جراحی لاپاراسکوپی یک روش جراحی کم تهاجمی است که در نواحی شکم و لگن استفاده می شود. این دستگاه از کمک یک لاپاراسکوپ و یک میله تلسکوپی نازک با یک دوربین در انتهای آن، برای دیدن داخل بدن بدون باز کردن کامل آن استفاده می کند. به جای برش های مختلف برای جراحی باز شکم، جراحی لاپاراسکوپی از دو تا چهار برش کوچک استفاده می‌کند. یکی برای دوربین و دیگری برای ابزار جراحی است.در این مقاله از سایت پرستار برتر به بررسی جراحی لاپاراسکوپی و موارد مربوط به آن می پردازیم، در ادامه این مطلب همراه ما باشیدجراحی لاپاراسکوپی

لاپاراسکوپی چیست؟

لاپاراسکوپی نوعی جراحی اکتشافی با استفاده از لاپاراسکوپ است. جراح حفره های شکمی و یا لگنی شما را از طریق یک یا دو برش بررسی می کند. این جایگزین کم تهاجمی برای لاپاراتومی است. این روش معمولاً برای اهداف تشخیصی انجام می شود، تا به دنبال مشکلاتی باشند که آزمایشات تصویربرداری قادر به شناسایی آنها نبوده اند. جراح ممکن است در طول معاینه نمونه‌ های بافتی را برای بیوپسی بگیرد. آنها همچنین ممکن است بتوانند مشکلات جزئی را در طول لاپاراسکوپی درمان کنند، به عنوان مثال، ضایعات یا انسدادهایی را که در طول معاینه پیدا می‌ کنند، از بین ببرند.

برای ارتباط با مشاوران مجرب و دریافت مشاوره رایگان در ارتباط با جذب انوع پرستار سالمند، پرستار بیمار و کودک) در کمترین زمان کلیک کنید.

چه جراحی هایی با لاپاراسکوپی انجام می شود؟

امروزه بسیاری از جراحی های رایج را می توان به روش لاپاراسکوپی انجام داد. اینکه آیا شما کاندید جراحی لاپاراسکوپی هستید یا خیر، بستگی به پیچیدگی وضعیتتان دارد. برخی از شرایط پیچیده ممکن است نیاز به جراحی باز داشته باشند. با این حال، جراحی لاپاراسکوپی به دلیل مزایای صرفه‌جویی در هزینه و بهبود نتایج بیمار، به روش پیش ‌فرض ترجیحی تبدیل شده است. این جراحی ها شامل موارد زیر هستند:

برداشتن کیست، فیبروم، سنگ و پولیپ

برداشتن تومورهای کوچک

جراحی بازسازی مجرای ادرار و واژن

برداشتن حاملگی خارج از رحم

جراحی بای پس معده

روش ویپل (پانکراتیکودئودنکتومی) برای سرطان پانکراس

آپاندکتومی (برداشتن آپاندیس) برای آپاندیسیت

ارکیوپکسی (جراحی اصلاح بیضه)

آدرنالکتومی (برداشتن غده فوق کلیوی)

گاسترکتومی (برداشتن معده)

جراحی لاپاراسکوپی

جراحی لاپاراسکوپی چقدر ایمن است؟

این روش حداقل به اندازه جراحی باز ایمن است و برخی از خطرات کاهش می دهد. زخم های کوچکتر خطر عفونت، از دست دادن خون و عوارض بعد از عمل مانند جدا شدن زخم و فتق برش را کاهش می دهند. جراحی لاپاراسکوپی تماس مستقیم بین جراح و بیمار را به حداقل می رساند که خطر انتقال میکروب بین این دو را کاهش می دهد. همچنین زمان بهبودی پس از عمل را به حداقل می‌رساند که خطرات استراحت طولانی ‌مدت در بستر، مانند لخته شدن خون را کاهش می‌دهد.

در اینجا بخوانید: حالت تهوع و استفراغ چیست؟

پس از عمل چه اتفاقی می افتد؟

شما به اتاق ریکاوری بعد از عمل منتقل خواهید شد، جایی که به علائم حیاتی شما تا زمانی که از خواب بیدار شوید، نظارت می شود. در این مرحله، ممکن است به نوع جدیدی از مسکن نیاز داشته باشید. یکی از عوارض جانبی رایجی که افراد پس از جراحی لاپاراسکوپی تجربه می کنند، درد گاز ناشی از دی اکسید کربن باقیمانده در بدن آنها است.

ممکن است بتوانید در همان روز به خانه بروید، یا ممکن است لازم باشد یک شب بمانید، این مورد بسته به جراحی فردی و نحوه پاسخ بدنتان است.پرستار به شما آموزش می دهد که چگونه در هنگام رفتن به خانه از خود مراقبت کنید. این توضیحات شامل مراقبت از زخم، مراقبت از تخلیه در صورت داشتن و دستورالعمل های غذایی، به خصوص اگر جراحی شکم داشته اید، می شود.

 

جراحی لاپاراسکوپی

زمان نقاهت پس از جراحی لاپاراسکوپی چقدر است؟

در بیشتر موارد، می توانید همان روز به خانه بروید. زمان بهبودی کامل حدود دو تا سه هفته است. در طول این مدت، می توانید انتظار کمی درد طبیعی زخم را داشته باشید. این باید با داروهای مسکن کوتاه مدت قابل کنترل باشد و در چند روز اول بهبود یابد. اگر اینطور نیست، به پزشک خود اطلاع دهید.

سخن آخر

ما در وبلاگ مجموعه پرستار برتر همواره سعی می کنیم با صحبت درباره موضوع های متفاوت آگاهی شما مخاطبان عزیز را افزایش دهیم، همچنین شما می توانید برای دریافت مشاوره درباره بیماری های شایع و جذب پرستار کودک، سالمند و بیمار با ما در تماس باشید.

جستجو
دسته‌ها

4 پاسخ

    1. عمل جراحی یک جراحی کم تهاجمی است که بدون هیچ گونه دخالت دست و برشی انجام می شود و در صورتی که بیمار به توصیه های بهترین دکتر و متخصص زنان گوش سپارد و آن ها رعایت نمایید به کمترین درد بعد از عمل لاپاراسکوپی مواجه خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *