ارتباط با کارشناسان پرستار برتر (مشاوره رایگان)
احساس تنهایی در سالمندان

چرا سالمندان بیشتر احساس تنهایی می کنند؟

احساس تنهایی در سالمندان هیچ کس دوست ندارد احساس تنهایی یا انزوا کند، اما برای بسیاری از سالمندان، این احساسی است که به خوبی آن را درک می کنند. با بزرگتر شدن، ممکن است فرزندانتان فاصله بگیرند و ارتباطتان با دوستانتان قطع شود و حتی گاهیاوقات برای معاشرت بیرون نمی روید. همه این موارد به تقویت انزوا و تنهایی در سالمندان کمک می کند. در این مقاله قصد بررسی این موضوع  احساس تنهایی در سالمندان را بررسی کنیم، در ادامه همراه ما باشید.

انزوای اجتماعی در سالمندان

انزوای اجتماعی که گاهی از آن به عنوان انزوای عینی یاد می شود، جدایی فیزیکی از افراد دیگر (زندگی به تنهایی) است. افرادی که انزوای اجتماعی را تجربه می کنند، معمولاً دارای حداقل تماس اجتماعی، روابط کم یا بدون کیفیت هستند و احساس تعلق ندارند. تفاوت آن با تنهایی در این است که تمرکز آن بر تماس اجتماعی است تا احساسات ذهنی تنها بودن.

تنهایی بیانگر این است که آیا افراد احساس انزوا می کنند یا نه، و به عنوان انزوای ذهنی شناخته می شود. تفاوت اصلی در اینجا عینی در مقابل ذهنی است. تنهایی بر اساس احساسات درک شده شما است در حالی که انزوا بر اساس محیط شما است.

ورم پا در سالمندان بیشتربخوانید

افرادی که تنها زندگی کنند، هرگز از خانه بیرون نروند، اقوام نزدیک نداشته باشند، با کسی ملاقات نکنند، با همسایگان ارتباط نداشته باشند، تلفن نداشته باشند یا بیش از 9 ساعت در روز تنها باشند، منزوی محسوب می شوند. آن‌ها اگر آرزوی دوستان بیشتری داشته باشند، دوستان و اقوام خود را به اندازه کافی نبینند، اعتماد به نفس نداشته باشند، دوستان واقعی در نزدیکی خود نداشته باشند، افراد کافی را ملاقات نکنند، کسی را نداشته باشند که از آن‌ها درخواست لطف کنند یا هزینه‌های لازم را صرف کنند، تنها محسوب می‌شوند

آمارهای انزوای اجتماعی در سالمندان

احساس تنهایی در سالمندان انزوای اجتماعی در سالمندان یک نگرانی بالقوه بوده است و مطالعات مختلفی برای تعیین علل آن، عوامل خطر و چگونگی تأثیر آن بر سلامت سالمندان انجام شده است. اکثر مطالعات موافقند که تنهایی و انزوا می تواند به اندازه کشیدن 15 نخ سیگار در روز یا الکلی بودن خطرناک باشد و می تواند خطر زوال عقل را تا 64 درصد افزایش دهد. آمارهای دیگر بسیار قانع کننده است: خطرات احساس تنهایی در سالمندان چیست؟

تنهایی احتمال مرگ و میر را 26 درصد افزایش می دهد.

افرادی که تنها هستند 5 درصد علائم شدیدتری را در سرماخوردگی نسبت به افرادی که کمتر تنها هستند گزارش می دهند.

18 درصد از بزرگسالان 65 سال و بالاتر در ایران تنها زندگی می کنند و 43 درصد گزارش می دهند که به طور منظم احساس تنهایی می کنند.

بین 10 تا 43 درصد از سالمندان ساکن در جامعه از نظر اجتماعی منزوی هستند.

سالمندان تنها ۵۹ درصد بیشتر در معرض خطر کاهش سلامت جسمی و روانی هستند.

این آمار نشان می دهد که وقتی سالمندان تنهایی یا انزوا را تجربه می کنند، چقدر زندگی برای آنها دشوارتر می شود. آنها نه تنها مشکلات سلامتی بیشتری را تجربه می کنند، بلکه این مسائل اغلب احساس تنهایی یا انزوا را تشدید می کنند.

علل انزوای اجتماعی در سالمندان

تنهایی و انزوای اجتماعی که سالمندان تجربه می کنند معمولاً ناشی از روابط اجتماعی بی کیفیت یا فقدان کامل این روابط است. با این حال، بسیاری از چیزهای دیگر وجود دارد که می تواند باعث این مشکلات شود، مانند سن 80 سالگی یا بیشتر، داشتن مشکلات مزمن سلامتی و تغییر ساختار خانواده. روابط اجتماعی با افزایش سن به دلیل بازنشستگی، مرگ دوستان و خانواده و عدم تحرک کاهش می یابد.

سایر علل انزوای اجتماعی سالمندان عبارتند از:

ناتوانی، تنها زندگی کردن، اختلال در تحرک، نبود افراد نزدیک خانواده، ازدواج نکردن، فوت همسر یا جدا شدن از آن، عدم دسترسی و نابرابری به دلیل زندگی روستایی یا عضویت در یک گروه حاشیه نشین، سلامت و رفاه ضعیف از جمله کم شنوایی درمان نشده، ضعف، و سلامت روان ضعیف

اکثر سالمندان حداقل با یکی از این چالش ها روبرو هستند، اما تعداد زیادی از آنها با چندین مورد روبرو هستند. گروه‌های خاصی در معرض خطر انزوای اجتماعی هستند، از جمله آنهایی که درآمد پایینی دارند، سالمندانی که مراقب دیگران هستند، افرادی که تازه وارد این منطقه شده‌اند، اعضای جامعه LGBTQ و سالمندانی که مشکلات سلامت جسمی و روانی دارند

شما مخاطبان عزیز می توانید برای جذب پرستار کودک، پرستار سالمند و پرستار بیمار در کمترین زمان با ما تماس بگیرید.

در حالی که علل مختلف و عوامل خطر بعدی انزوای اجتماعی و تنهایی و احساس تنهایی در سالمندان وجود دارد، باید به یاد داشته باشیم که راه‌هایی وجود دارد که می ‌توان با این علل مبارزه کرد و بر خطرات آن غلبه کردفرقی نمی‌کند با آن‌ها تماس بگیرید، برای دیدار به آن‌ها سر بزنید یا به آن‌ها کمک کنید تا از خانه خارج شوند یا پرستار سالمند برای آنها بگیرید. بهرحال شما نقش خود را می توانید از طریق یکی از این راه ها ایفا کنید.

سخن آخر

ما در وبلاگ مجموعه پرستار برتر همواره سعی می کنیم با صحبت درباره بیماری های متفاوت آگاهی شما مخاطبان عزیز را افزایش دهیم، همچنین شما می توانید برای دریافت مشاوره درباره بیماری های شایع و جذب پرستار کودک و سالمند با ما در تماس باشید.

جستجو
دسته‌ها

4 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *