ارتباط با کارشناسان پرستار برتر (مشاوره رایگان)
ورم پا در سالمندان

ورم پا در سالمندان

ورم پا در سالمندان :ورم در پاها که در اصطلاح پزشکی به عنوان “ادم اندام تحتانی” شناخته می شود، مشکلی است که اغلب افراد مسن را تحت تاثیر قرار می دهد.

خبر خوب این است که بیشتر اوقات، آزاردهنده است، اما خیلی خطرناک نیست. با این حال، در موارد دیگر، تورم در پاها، مچ پا، یا ساق پا می‌تواند نشانه ‌ای از یک مشکل جدید سلامتی یا بدتر شدن وضعیت مزمن باشد.

و حتی اگر “خوش خیم” باشد و به یک بیماری خطرناک مربوط به سلامتی مربوط نباشد، ادم می تواند یک عامل خطر اصلی برای شکستگی پوست و کاهش تحرک در بزرگسالان مسن باشد.

از آنجایی که ورم پا با افزایش سن بسیار رایج می‌شود، در این مقاله درباره ورم پا در سالمندان و مهم‌ترین چیزهایی را که افراد مسن و خانواده‌ها باید در مورد این بیماری بدانند را پوشش می‌دهیم.

ورم پا در سالمندان چگونه اتفاق می افتد؟

زمانی که کفش‌هایمان خیلی تنگ است، متوجه ورم می‌شویم یا از جوراب‌هایمان آثاری روی قوزک پا می‌بینیم. اما واقعا در داخل بدن چه می گذرد؟

ورم پا در سالمندان زمانی اتفاق می‌افتد که مایع به خارج از رگ‌های خونی حرکت می‌کند و به فضایی که فضاهای بینابینی بدن نامیده می‌شود، می‌رود. این فضاها گاهی اوقات فضای خارج عروقی نیز نامیده می شود (که در لغت به معنای “خارج از رگ های خونی” است) و اساساً فضای مرطوب بین سلول ها، اندام ها و قسمت های بدن است.

ممکن است به دلیل عفونت یا التهاب شدید، از جمله موارد دیگر، رخ دهد

سطوح پایین پروتئین در خون: پروتئین هایی مانند آلبومین به نگه داشتن مایع در داخل رگ های خونی کمک می کنند. این به این دلیل است که مولکول‌های پروتئین در خون فشار اسمزی (که به آن فشار انکوتیک نیز می‌گویند) وارد می‌کنند که به حفظ مایع در داخل رگ خونی کمک می‌کند. اگر سطح پروتئین در رگ خونی کاهش یابد، حتی اگر غشای رگ خونی دست نخورده باشد، مایع به خارج از ورید یا شریان حرکت می کند تا فشار اسمزی را در سراسر غشاء یکسان کند و این باعث ایجاد ادم می شود.

شایع ترین علل ادم پا چیست؟

تا کنون، شایع ترین علت ادم پا نارسایی مزمن وریدی است، اما دلایل دیگری نیز وجود دارد که رد کردن آنها ضروری است.

نارسایی مزمن وریدی

این علت در حدود  70درصد از افراد مسن مبتلا به ادم پا است. هنگامی که نارسایی وریدی مزمن می شود، به دلیل وجود مایع اضافی در رگ ها، می تواند باعث واریس و یا ادم شود.

عوامل دیگری که باعث ورم پا در سالمندان می شود عبارتند از:

بالا رفتن سن

سابقه خانوادگی

ایستادن طولانی مدت

چاقی

سیگار کشیدن

شیوه زندگی کم تحرک

ادم ساق مرتبط با دارو

برخی از داروها می توانند باعث ورم پاها یا تشدید آن شوند. یا آنها را بدتر کنید. در بیشتر موارد، داروها احتباس مایعات و نمک را افزایش می‌دهند و باعث ادم می‌شوند، اما برای برخی داروها، مانند مسدودکننده‌های کانال کلسیم دی‌هیدروپیریدین (مانند آملودیپین)، مویرگ‌ها نشت ‌تر می‌شوند و در موارد دیگر، مکانیسم دقیق ادم مشخص نیست.

تورم پاهای جدید یا بدتر همیشه باید یک ارزیابی پزشکی را به دنبال داشته باشد تا مطمئن شوید که تورم ناشی از یک اثر جانبی دارویی نیست.

در مورد تورم پا به پزشک خود چه بگویید؟

اگر متوجه تورم جدید یا بدتر شدن پا شده اید، مهم است که به پزشک خود اطلاع دهید تا بتوانید مورد ارزیابی قرار بگیرید. پزشک باید بررسی کند تا مطمئن شود که از یک مشکل بالقوه جدی (مانند مشکلی که قلب، کلیه یا کبد را درگیر می کند) رنج نمی برید، و به طور کلی سعی می کند تعیین کند که چه چیزی باعث تورم پا شده است.

سوالاتی که پزشک احتمالا از شما خواهد پرسید عبارتند از:

چه مدت است که ادم وجود دارد؟

آیا هر دو پا را به یک اندازه تحت تأثیر قرار می دهد یا یکی بیشتر از دیگری؟

هر گونه تنگی نفس؟ آیا برای صاف دراز کشیدن مشکلی دارید؟

البته، آنها همچنین می خواهند یک تاریخچه سلامت کامل بگیرند تا بدانند آیا تا به حال سرطان، تشعشع یا جراحی در لگن یا پاهای خود و هرگونه مشکل شناخته شده قلبی، کبدی یا کلیوی داشته اید یا خیر.

ما در مجموعه پرستار برتر سعی می کنیم که درباره مشکلات شایع در سالمندان اطلاع رسانی کنیم، همچنین شما می توانید برای گرفتن پرستار سالمندان با ما در ارتباط باشید.

جستجو
دسته‌ها

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *