ارتباط با کارشناسان پرستار برتر (مشاوره رایگان)
آبله میمون

آبله میمون چیست؟

آبله میمون یک بیماری نادر شبیه آبله است که توسط ویروس آبله میمون ایجاد می شود. این بیماری بیشتر در مناطق آفریقا یافت می شود، اما در سایر مناطق جهان نیز دیده شده است. علائم آن شبیه آنفولانزا مانند تب و لرز و بثورات پوستی ایجاد می کند که ممکن است هفته ها طول بکشد تا برطرف شود و تحمل بیماری را برای بیمار مشکل می کند. در این مقاله از وبلاگ پرستار به طور مختصر و مفید به این سوال که ” آبله میمون چیست؟ ” جواب خواهیم داد، در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

آبله میمون

آبله میمون چیست؟

آبله میمون یک بیماری نادر است که توسط ویروس آبله میمون ایجاد می شود. منجر به راش و علائم شبیه آنفولانزا می شود. مانند ویروس شناخته شده تری که باعث آبله می شود، عضوی از خانواده به نام ارتوپاکس ویروس است.

آبله میمون در سال 1958 زمانی که دو شیوع بیماری شبیه آبله در گروه‌هایی از میمون‌ها که برای تحقیقات استفاده می‌شدند، کشف شد. این بیماری عمدتاً از طریق تماس انسان با جوندگان آلوده منتقل می شود، اما گاهی اوقات می تواند از طریق تماس پوست به پوست با فردی که آلوده است، سرایت کند. دو نوع شناخته شده (کلاد) ویروس آبله میمون وجود دارد – یکی از آفریقای مرکزی و دیگری در غرب آفریقا. شیوع جهانی کنونی (2022) توسط کلاد کم شدت غرب آفریقا ایجاد می شود.

آبله میمون چقدر شایع است؟

آبله میمون نادر است. اما تعداد موارد در آفریقا و همچنین در مناطقی که قبلاً این عفونت ها را ندیده اند در حال افزایش است.

برای ارتباط با مشاوران مجرب و دریافت مشاوره رایگان در ارتباط با جذب انواع پرستار سالمند ، پرستار بیمار و کودک) در کمترین زمان کلیک کنید.

آبله میمون چه کسانی را مبتلا می کند؟

هر کسی ممکن است به آبله میمون مبتلا شود. در آفریقا، بیشتر موارد در کودکان زیر 15 سال است. در خارج از آفریقا، به نظر می رسد که این بیماری در مردانی که با مردان رابطه جنسی دارند شایع تر است، اما موارد متعددی در افرادی وجود دارد که در این دسته قرار نمی گیرند.

علائم و نشانه های آبله میمون چیست؟

پس از قرار گرفتن در معرض، ممکن است چند روز تا چند هفته طول بکشد تا علائم ایجاد شود. علائم اولیه آبله میمون شامل علائمی شبیه آنفولانزا است، از جمله:

تب

لرز

سردرد

دردهای عضلانی

خستگی

تورم غدد لنفاوی

آبله میمون

پس از چند روز، اغلب بثورات ایجاد می شود. بثورات به صورت برآمدگی های صاف و قرمز شروع می شود که می تواند دردناک باشد. این برجستگی ها تبدیل به تاول هایی می شوند که با چرک پر می شوند و در نهایت، تاول ها پوسته می شوند و می ریزند. کل فرآیند بیماری می تواند دو هفته تا چهار هفته طول بکشد. همچنین ممکن است در دهان، واژن یا مقعد زخم ایجاد کند.

همه افراد مبتلا به آبله میمونی همه علائم را ندارند. در واقع، در شیوع فعلی (2022)، بسیاری از موارد از الگوی معمول علائم پیروی نمی کنند. این علائم غیر معمول فقط شامل چند ضایعه، بدون تورم غدد لنفاوی، تب کمتر و سایر علائم بیماری است.

چگونه آبله میمون سرایت می کند؟

آبله میمون زمانی پخش می شود که با حیوان یا فردی که به ویروس آلوده شده است در تماس باشید. انتقال از حیوان به فرد از طریق پوست زخمی، مانند گاز گرفتن یا خراش، یا از طریق تماس مستقیم با خون حیوان آلوده، مایعات بدن یا ضایعات آبله (زخم) اتفاق می افتد.

آبله میمون می تواند از فردی به فرد دیگر سرایت کند، اما کمتر شایع است. سرایت از فرد به فرد (انتقال) زمانی اتفاق می‌افتد که با زخم‌ها، دلمه‌ها، قطرات تنفسی یا مایعات دهانی فردی که آلوده است، معمولاً از طریق موقعیت‌های نزدیک و صمیمی مانند در آغوش گرفتن، بوسیدن یا رابطه جنسی سرایت می کند.

شما همچنین می توانید با تماس با مواد آلوده اخیر مانند لباس، ملافه و سایر ملحفه هایی که توسط یک فرد آلوده یا حیوان آلوده استفاده می شود، به آبله میمون مبتلا شوید.

در اینجا بخوانید: ۵ نکته برای بهبود سلامت کودکان

سخن آخر

ما در وبلاگ مجموعه پرستار برتر همواره سعی می کنیم با صحبت درباره موضوع های متفاوت آگاهی شما مخاطبان عزیز را افزایش دهیم، همچنین شما می توانید برای دریافت مشاوره درباره بیماری های شایع و جذب پرستار کودک، سالمند و بیمار با ما در تماس باشید.

جستجو
دسته‌ها

8 پاسخ

    1. سلام وقت بخیر
      بله دوست عزیز، برای اطلاع از شرایط کامل با شماره 021۴۱۹۱۳ در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *