ارتباط با کارشناسان پرستار برتر (مشاوره رایگان)
چند نکته برای داشتن پیری سالم

چند نکته برای داشتن پیری سالم

پیری و افزایش سن لزوماً به این معنی نیست که شما دچار مشکلات پزشکی یا کیفیت پایین زندگی خواهید شد، اما مهم است که بدانید با افزایش سن چه چیزی برای بدن شما طبیعی است و چه چیزی نیست. در این مقاله قصد داریم به شما چند نکته برای داشتن پیری سالم بگوییم، در ادامه همراه ما باشید.

افزایش سن مستلزم تغییراتی در همه عرصه‌های زندگی، از جسمی گرفته تا ذهنی تا اجتماعی، عاطفی، جنسی و غیره است. ممکن است برخی از این تغییرات را مثبت و برخی را منفی بدانید. چالش این است که بخش های خوب پیری را به حداکثر برسانید و در عین حال اقدامات پیشگیرانه ای برای حفظ سلامت خود و به حداقل رساندن جنبه های منفی انجام دهید.

چند نکته برای داشتن پیری سالم

چه چیزی در مورد پیری طبیعی است (و چه چیزی نیست)؟

دانستن اینکه چه تغییرات روحی و جسمی به طور معمول با افزایش سن رخ می دهد، اولین قدم برای محافظت از سلامتی شما است. در اینجا برخی از رایج ترین تغییرات بدنی که می توانید انتظار داشته باشید آورده شده است:

استخوان‌های شما در پیری، با از دست دادن جرم یا تراکم، نازک‌تر و شکننده‌تر می‌شوند که گاهی اوقات منجر به پوکی استخوان می‌شود. توده استخوانی کم خطر شکستگی استخوان‌ها را افزایش می‌دهد، از جمله در مهره‌ها (استخوان‌های ستون فقرات)، که می‌تواند باعث خمیدگی و کاهش قد شود. در حالی که توده استخوانی کم و پوکی استخوان در زنان شایع تر است، در مردان نیز ممکن است رخ دهد. حتما با پزشک خود در مورد کارهایی که می توانید برای جلوگیری از پوکی استخوان انجام دهید صحبت کنید. اغلب، اولین علامتی که آن را دارید، شکستگی استخوان است.

قلب شما با در پیری، شریان‌های بزرگ سفت‌تر می‌شوند، وضعیتی که تصلب شرایین نامیده می‌شود و به افزایش فشار خون کمک می‌کند. دیواره رگ ها همچنین تمایل به تجمع رسوبات چربی به نام پلاک دارند که همچنین شریان ها را سخت و باریک می کند و جریان خون به قلب را کاهش می دهد. تجمع رسوبات چربی آترواسکلروز نامیده می شود و تجمع پلاک در شریان های منتهی به قلب شما به عنوان بیماری عروق کرونر شناخته می شود و یک عامل خطر اصلی برای حمله قلبی است. در حالی که نمی توان همه تغییرات قلب و عروق خونی مرتبط با افزایش سن را کنترل کرد، پیروی از یک رژیم غذایی سالم و انجام فعالیت بدنی منظم تقریباً همیشه می تواند به حفظ سلامت عروق و قلب برای مدت طولانی تری کمک کند.

شما مخاطبان عزیز می توانید برای جذب پرستار کودک، پرستار سالمند و پرستار بیمار در کمترین زمان با ما تماس بگیرید.

مغز شما، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) خاطرنشان می کند که افراد با در پیری دچار فراموشی جزئی می شوند و توانایی آنها برای پردازش اطلاعات جدید یا انجام چند کار ممکن است با افزایش سن نیز کاهش یابد. با این حال، زمانی که گیجی و مشکلات حافظه فراتر از «لحظه سالمندی» گاه به گاه می‌رود، این طبیعی نیست و شما باید آن را توسط یک متخصص پزشکی بررسی کنید. شما ممکن است در مراحل اولیه زوال عقل باشید، اما ممکن است یک بیماری قابل درمان نیز داشته باشید که بر مغز شما تأثیر می گذارد.

دستگاه گوارش شما با بالا رفتن سن، دستگاه گوارش شما کندتر می شود و مثل دوران جوانی منقبض نمی شود، که می تواند منجر به یبوست، درد معده و احساس تهوع شود. بسیاری از داروها نیز باعث ایجاد یا کمک به یبوست می شوند. برای جلوگیری از این مشکلات گوارشی، کلینیک مایو توصیه می‌کند از یک رژیم غذایی غنی از فیبر، نوشیدن مایعات فراوان، تا حد امکان فعال نگه دارید و تمام تلاش خود را برای مدیریت استرس انجام دهید.

حواس شما با بالا رفتن سن، ممکن است متوجه شوید که حواس پنجگانه شما – شنوایی، بینایی، چشایی، بویایی و لامسه – به اندازه گذشته تیز نیستند. تغییرات در ساختار گوش ممکن است باعث کاهش شنوایی شما شود و همچنین ممکن است بر حس تعادل شما تأثیر بگذارد. وضوح دید شما ممکن است کسل کننده باشد و ممکن است نیاز به عینک مطالعه داشته باشید. ممکن است به دلیل کاهش تعداد جوانه های چشایی، حس چشایی خود را از دست بدهید. در نتیجه، طعم ها ممکن است برای شما متمایز و واضح به نظر نرسند. حس بویایی شما ممکن است با افزایش سن به دلیل کاهش تولید مخاط و از بین رفتن انتهای عصبی در بینی ضعیف شود. همچنین ممکن است متوجه شوید که حساسیت شما به لمس، درد، فشار و ارتعاش کاهش می ‌یابد. اگرچه برخی از افراد به دلیل نازک شدن پوست حساس‌تر به لمس می‌شوند.

سخن آخر

ما در وبلاگ مجموعه پرستار برتر همواره سعی می کنیم با صحبت درباره بیماری های متفاوت آگاهی شما مخاطبان عزیز را افزایش دهیم، همچنین شما می توانید برای دریافت مشاوره درباره بیماری های شایع و جذب پرستار کودک و سالمند با ما در تماس باشید.

درباره چرا سالمندان بیشتر احساس تنهایی می کنند بیشتر بدانید.

جستجو
دسته‌ها

4 پاسخ

  1. hello there and thank you for your info – I have certainly
    picked up anything new from right here. I did however expertise a few
    technical issues using this website, as I experienced to reload the website lots of
    times previous to I could get it to load properly. I had been wondering if your web hosting is OK?
    Not that I am complaining, but slow loading instances times will very frequently affect your placement in google
    and could damage your high-quality score if advertising and marketing with Adwords.
    Anyway I’m adding this RSS to my e-mail and can look out for much more of your respective intriguing
    content. Make sure you update this again very soon..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *