ارتباط با کارشناسان پرستار برتر (مشاوره رایگان)
نارسایی حاد کبدی در سالمندان

نارسایی حاد کبدی در سالمندان

نارسایی حاد کبدی از دست دادن عملکرد کبد است که به سرعت، در طی چند روز یا چند هفته ، معمولاً در فردی که هیچ بیماری کبدی از قبل وجود ندارد رخ می دهد. افراد سالمندی که بیماری های زمینه ای دارند بیشتر در معرض این بیماری هستند، در مقاله امروز از وبلاگ پرستار برتر به بررسی نارسایی حاد کبدی در سالمندان می پردازیم، تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

نارسایی حاد کبدی در سالمندان چییست؟

نارسایی حاد کبدی کمتر از نارسایی مزمن کبدی است که کندتر پیشرفت می کند. نارسایی حاد کبد که به عنوان نارسایی برق آسای کبدی نیز شناخته می شود، می تواند باعث عوارض جدی از جمله خونریزی بیش از حد و افزایش فشار در مغز شود. این یک اورژانس پزشکی است که نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارد.

بسته به علت، نارسایی حاد کبدی گاهی اوقات می تواند با درمان معکوس شود. با این حال، در بسیاری از شرایط، پیوند کبد ممکن است تنها راه درمان باشد.

علائم نارسایی حاد کبدی چیست؟

علائم و نشانه های نارسایی حاد کبدی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

زرد شدن پوست و کره چشم (یرقان)

درد در سمت راست بالای شکم

تورم شکم (آسیت)

حالت تهوع

استفراغ

احساس عمومی ناخوشی (بی‌حالی)

گیجی یا سردرگمی

خواب آلودگی

کمک به بیماران و خانواده های آنها در تصمیم گیری مناسب برای آنها یکی از مهمترین اهداف تیم ما است. برای ارتباط با مشاوران حرفه ای ما و مشورت درباره جذب پرستار سالمند، پرستار کودک و پرستار بیمار کلیک کنید.در ادامه با  نارسایی حاد کبدی در سالمندان با ما همراه باشید

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟

نارسایی حاد کبد می تواند به سرعت در یک فرد سالم یا فردی که زمینه بیماری های مختلفی دارد ایجاد شودو می تواند تهدید جدی برای زندگی فرد محسوب شود. اگر خودتان یا والدین سالمندتان ناگهان دچار زردی چشم یا پوست، حساسیت در قسمت فوقانی شکم و یا هر گونه تغییر غیرعادی در وضعیت روانی شدید فورا به بیمارستان مراجعه کنید و یا با یک دکتر تماس بگیرید.

چگونه باید با کودک پرخاشگر رفتار کنید؟ بیشتربخوانید

علل نارسایی حاد کبدی در سالمندان

نارسایی حاد کبد زمانی رخ می دهد که سلول های کبدی به طور قابل توجهی آسیب ببینند و دیگر قادر به عملکرد نباشند. علل اصلی آن عبارتند از:

مصرف بیش از حد استامینوفن: مصرف بیش از حد استامینوفن (تیلنول، سایرین) شایع ترین علت نارسایی حاد کبد است. نارسایی حاد کبدی می تواند پس از یک دوز بسیار زیاد استامینوفن یا پس از دوزهای بالاتر از مقدار توصیه شده هر روز به مدت چند روز رخ دهد. اگر شما یا کسی که می شناسید بیش از حد استامینوفن مصرف کرده است، سعی کنید در اسرع وقت آن را به بیمارستان ببرید.

داروهای تجویزی: برخی از داروهای تجویزی، از جمله آنتی بیوتیک ها، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی و داروهای ضد تشنج، می توانند باعث نارسایی حاد کبدی شوند.

مکمل های گیاهی: داروهای گیاهی و مکمل‌ها، از جمله کاوا، افدرا، اسکال کپ و پنی رویال با نارسایی حاد کبد مرتبط هستند.

هپاتیت و سایر ویروس ها: هپاتیت A، هپاتیت B و هپاتیت E می توانند باعث نارسایی حاد کبد شوند. سایر ویروس هایی که می توانند باعث نارسایی حاد کبد شوند عبارتند از ویروس اپشتین بار، سیتومگالوویروس و ویروس هرپس سیمپلکس.

سموم: سمومی که می توانند باعث نارسایی حاد کبد شوند عبارتند از قارچ وحشی سمی Amanita phalloides که گاهی با قارچی که خوردن آن بی خطر است اشتباه گرفته می شود. تتراکلرید کربن سم دیگری است که می تواند باعث نارسایی حاد کبد شود. این یک ماده شیمیایی صنعتی است که در مبردها و حلال های موم، لاک و سایر مواد یافت می شود.

بیماری خودایمنی: نارسایی کبد می تواند ناشی از هپاتیت خودایمن باشد، بیماری که در آن سیستم ایمنی بدن شما به سلول های کبد حمله می کند و باعث التهاب و آسیب می شود.

بیماری های وریدهای کبد: بیماری‌های عروقی مانند سندرم Budd-Chiari می‌توانند باعث انسداد سیاهرگ‌های کبد و نارسایی حاد کبد شوند.

بیماری متابولیک: بیماری های متابولیک نادر، مانند بیماری ویلسون و کبد چرب حاد بارداری، به ندرت باعث نارسایی حاد کبد می شوند.

سرطان: سرطانی که در کبد شما شروع می شود یا به آن گسترش می یابد، می تواند باعث از کار افتادن کبد شود.

شوکه شدن:عفونت شدید (سپسیس) و شوک می تواند به شدت جریان خون به کبد را مختل کند و باعث نارسایی کبد شود.

گرمازدگی: فعالیت بدنی شدید در یک محیط گرم می تواند باعث نارسایی حاد کبدی شود.

سخن آخر

ما در وبلاگ مجموعه پرستار برتر همواره سعی می کنیم با صحبت درباره بیماری های متفاوت آگاهی شما مخاطبان عزیز را افزایش دهیم، همچنین شما می توانید برای دریافت مشاوره درباره بیماری های شایع و جذب پرستار کودک و پرستار سالمند با ما در تماس باشید.

جستجو
دسته‌ها

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *