ارتباط با کارشناسان پرستار برتر (مشاوره رایگان)
علت گرفتگی عضلات چیست؟

علت گرفتگی عضلات چیست؟

علت گرفتگی عضلات چیست؟ اسپاسم عضلانی (گرفتگی عضلانی) انقباضات دردناک و سفت شدن عضلات هستند. آنها معمولا عادی، غیر ارادی و غیرقابل پیش بینی هستند. البته کارهایی هست که می توانید برای جلوگیری از اسپاسم عضلانی و درمان آن هنگام حمله انجام دهید اما باید بدانید که این روش ها همیشه قابل اعتماد نیستند. شل کننده های عضلانی، کشش و ماساژ به احتمال زیاد کمک کننده هستند. ما در این مقاله بدانیم که علت گرفتگی عضلات چیست و این موضوع را بررسی کنیم.

با درمان گرفتگی عضلات پا بیشتر اشنا شوید

اسپاسم عضلانی (گرفتگی عضلات) چیست؟

در غیر این صورت به عنوان گرفتگی عضلانی شناخته می شود، اسپاسم زمانی رخ می دهد که عضله شما به طور غیرارادی و به اجبار به صورت غیرقابل کنترل منقبض می شود و نمی تواند شل شود. این موارد بسیار رایج هستند و می توانند بر هر یک از عضلات شما تأثیر بگذارند. آنها می توانند بخشی یا تمام یک عضله یا چندین ماهیچه را در یک گروه درگیر کنند. شایع ترین محل برای اسپاسم عضلانی ران ها، ساق پا، پاها، دست ها، بازوها و شکم هستند. هنگامی که چنین گرفتگی هایی در گوساله ها اتفاق می افتد، به عنوان “اسب چارلی” شناخته می شوند. گرفتگی ساق پا که در شب هنگام استراحت یا خواب رخ می دهد، «گرفتگی شبانه پا» نامیده می شود.

اسپاسم عضلانی (گرفتگی عضلات) چه حسی دارد؟

شدت اسپاسم عضلانی از انقباضات خفیف و ناراحت کننده تا ناراحتی قابل توجه تا درد شدید و شدید متغیر است. عضله اسپاستیک ممکن است در لمس سخت‌تر از حد معمول احساس شود ویا به ‌طور مشهودی منحرف شده باشد. ممکن است تکان بخورد. اسپاسم معمولا از ثانیه تا 15 دقیقه یا بیشتر طول می کشد و ممکن است چندین بار قبل از از بین رفتن عود کند.

چگونه اسپاسم عضلانی را کنترل کنیم؟

هیچ قرص یا تزریقی وجود ندارد که فورا اسپاسم عضلانی را تسکین دهد، بنابراین بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که عضله آسیب دیده خود را کشیده و ماساژ دهید. اگر در پای شماست، بلند شوید و راه بروید. سعی کنید از یخ یا گرما استفاده کنید (یک حمام آب گرم بگیرید یا از یک پد گرم کننده استفاده کنید). گاهی اوقات می توان از اسپاسم عضلانی جلوگیری کرد، قبل از اینکه اتفاق بیفتد متوقف شود.

چه کسانی دچار اسپاسم عضلانی می شوند؟

اسپاسم عضلانی می تواند در هر زمانی برای هر فردی رخ دهد. چه پیر باشید، چه جوان، چه کم تحرک یا فعال، ممکن است دچار اسپاسم عضلانی شوید. زمانی که راه می روید، می نشینید، ورزش می کنید یا می خوابید ممکن است این اتفاق بیفتد. برخی از افراد مستعد ابتلا به اسپاسم عضلانی هستند و به طور منظم با هر گونه فعالیت بدنی دچار آن می شوند.

اسپاسم عضلانی چقدر شایع است؟

اسپاسم عضلانی (گرفتگی عضلات) شایع است. آنها ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتند و بسیار عادی هستند.

علت اسپاسم عضلانی (گرفتگی عضلات) چیست؟

“ایدیوپاتیک” به این معنی است که علت دقیق ناشناخته است، و این مورد در مورد اسپاسم عضلانی است. برخی از کارشناسان معتقدند که یکی از موارد زیر ممکن است در بیشتر موارد مقصر باشد:

کشش کافی نیست

خستگی عضلانی

ورزش در گرما

کم آبی بدن

کاهش الکترولیت ها (املاح و مواد معدنی مانند پتاسیم، منیزیم و کلسیم در بدن شما)

ترشحات عصبی غیر ارادی

محدودیت در خون رسانی

فشار

ورزش با شدت زیاد

علائم اسپاسم عضلانی (گرفتگی عضلات) چیست؟

اسپاسم عضلانی می تواند مانند یک بخیه در پهلو احساس شود یا دردناک باشد. ممکن است زیر پوست خود تکان بخورید و لمس آن سخت باشد. اسپاسم ها غیر ارادی هستند. ماهیچه ها منقبض می شوند و نیاز به درمان و زمان لازم است تا آنها آرام شوند. آنها به خصوص در افراد مسن و ورزشکاران بسیار شایع هستند.

اگر اسپاسم عضلانی شدید است، اغلب اتفاق می‌افتد، به درمان پاسخ ضعیفی می‌دهد و به دلایل واضح مرتبط نیست، با پزشک خود قرار ملاقات بگذارید. اسپاسم می تواند به عوامل زمینه ای مرتبط باشد.

سخن آخر

ما در وبلاگ مجموعه پرستار برتر همواره سعی می کنیم با صحبت درباره بیماری های متفاوت آگاهی شما مخاطبان عزیز را افزایش دهیم، همچنین  شما می توانید برای دریافت مشاوره درباره بیماری های شایع و جذب پرستار بیمار و سالمند با ما در تماس باشید.

جستجو
دسته‌ها

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *