ارتباط با کارشناسان پرستار برتر (مشاوره رایگان)
علائم سرخک در نوزادان و کودکان

علائم سرخک در نوزادان و کودکان

سرخک یک عفونت دوران کودکی است که توسط یک ویروس ایجاد می شود. سرخک که زمانی بسیار رایج بود، اکنون تقریباً همیشه با واکسن قابل پیشگیری است. سرخک که سرخجه نیز نامیده می شود، به راحتی پخش می شود و می تواند برای کودکان کوچک خطرناک و حتی کشنده باشد. در این مقاله قصد داریم نگاهی دقیق تر به علائم سرخک در نوزادان و کودکان بیندازیم، در ادامه همراه ما ابشید.

آرتروز گردن چیست؟

در حالی که نرخ مرگ و میر ناشی از این بیماری در سراسر جهان کاهش یافته است اما همچنان این بیماری سالانه بیش از 200000 نفر را می کشد که بیشتر آنها کودکان هستند.

علائم

علائم و نشانه های سرخک حدود 10 تا 14 روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس ظاهر می شوند. علائم و نشانه های سرخک معمولاً عبارتند از:

تب

سرفه خشک

آبریزش بینی

گلو درد

چشم ملتهب

لکه‌های سفید ریز با مرکز سفید مایل به آبی روی پس‌ زمینه قرمز که در داخل دهان روی پوشش داخلی گونه دیده می‌شود که به آن لکه‌های کوپلیک نیز می‌گویند.

سرخک معمولاً با تب خفیف تا متوسط، اغلب با سرفه مداوم، آبریزش بینی، چشم های ملتهب و گلودرد شروع می شود. این بیماری نسبتاً خفیف ممکن است ۲ تا ۳ روز طول بکشد.

ضایعه های پوستی از لکه های قرمز کوچک تشکیل شده است که برخی از آنها کمی برجسته هستند. لکه ها و برجستگی ها به پوست قرمزی می دهند. بثورات روی بازوها، قفسه سینه و پشت و سپس روی ران ها، ساق پاها و پاها پخش می شود. در همان زمان، تب به شدت افزایش می یابد، اغلب به 40 تا 41 درجه سانتی گراد می رسد.

اثر بثورات سرخک ممکن است حدود هفت روز طول بکشد. بثورات به تدریج ابتدا از روی صورت و در آخر از روی ران ها و پاها محو می شوند. همانطور که سایر علائم بیماری از بین می روند، سرفه و تیره شدن یا لایه برداری پوست در محل جوش ممکن است حدود 10 روز باقی بماند.

چه زمانی فردی می تواند ویروس سرخک را منتقل کند؟

فرد مبتلا به سرخک می‌تواند ویروس را به مدت هشت روز به دیگران سرایت کند، از چهار روز قبل از ظاهر شدن بثورات شروع شده و زمانی که بثورات به مدت چهار روز وجود داشته باشد، پایان می‌یابد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر فکر می کنید ممکن است شما یا فرزندتان در معرض سرخک قرار گرفته اید یا اگر شما یا فرزندتان جوش هایی شبیه سرخک دارید، با پزشک خود تماس بگیرید. سوابق واسکن های خود و فرزندتان به طور کامل با پزشک و مشاور پزشکی چک کنید.

علل

سرخک یک بیماری بسیار مسری است. این بدان معنی است که به راحتی به دیگران سرایت می کند. سرخک ناشی از ویروسی است که در بینی و گلوی یک کودک یا بزرگسال آلوده وجود دارد. هنگامی که فرد مبتلا به سرخک سرفه، عطسه یا صحبت می کند، قطرات عفونی به هوا می پاشند، جایی که افراد دیگر می توانند آنها را تنفس کنند.

قطرات عفونی می توانند حدود یک ساعت در هوا معلق باشند. قطرات عفونی همچنین ممکن است روی سطحی فرود بیایند، جایی که می توانند چندین ساعت در آنجا زندگی کنند و پخش شوند. شما می توانید با قرار دادن انگشتان خود در دهان یا بینی یا مالش چشمان خود پس از لمس سطح آلوده به ویروس سرخک مبتلا شوید.

سرخک از حدود چهار روز قبل تا چهار روز پس از ظاهر شدن بثورات بسیار مسری است. حدود 90 درصد از افرادی که سرخک نداشته اند یا در برابر سرخک واکسینه نشده اند، زمانی که در معرض فردی مبتلا به ویروس سرخک قرار بگیرند، مبتلا می شوند.

سخن آخر

ما در وبلاگ مجموعه پرستار برتر همواره سعی می کنیم با صحبت درباره بیماری های متفاوت آگاهی شما مخاطبان عزیز را افزایش دهیم، همچنین شما می توانید برای دریافت مشاوره درباره بیماری های شایع و جذب پرستار بیمار  و سالمند با ما در تماس باشید.

 

جستجو
دسته‌ها

3 پاسخ

  1. You actually make it seem so easy together with your presentation but I find this matter to be really one thing which I feel
    I’d never understand. It kind of feels too complicated and extremely extensive for me.
    I’m taking a look ahead to your next submit,
    I’ll try to get the hang of it!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *