ارتباط با کارشناسان پرستار برتر (مشاوره رایگان)
تنبلی چشم و راه های درمان

تنبلی چشم و راه های درمان

تنبلی چشم، یا آمبلیوپی، وضعیتی است که باعث ضعف بینایی، معمولاً در یک چشم می شود. از هر100 کودک معمولا 3  نفر را تحت تاثیر قرار می دهد. افرادی که تنبلی چشم دارند، یک چشمشان قوی تر از چشم دیگر است، زیرا مغز و چشم ضعیف به خوبی ارتباط برقرار نمی کنند.

چشم و مغز شما باید با هم کار کنند تا بینایی رخ دهد/ برای فعال کردن این کار، شبکیه شما سیگنال های عصبی را از پشت چشم به عصب بینایی می فرستد، که سیگنال ها را به مغز می رساند. در آنجا، آنها به چیزهایی تعبیر می شوند که شما می بینید. اگر یکی از چشم‌های شما ضعیف‌تر از چشم دیگر باشد، ممکن است مغز شما از چشم قوی ‌تر استفاده کند و سیگنال‌های چشم ضعیف‌ تر را دریافت نکند. بدون درمان، تنبلی چشم به مرور زمان بدتر می شود. اما این وضعیت قابل درمان است و ما در این مقاله به بررسی تنبلی چشم و راه های درمان آن می پردازیم.

تنبلی چشم و راه های درمان

آیا می توان تنبلی چشم را اصلاح کرد؟

اعصاب و مسیرهای ارتباطی که چشم ها را به مغز متصل می کند در دوران کودکی شکل می گیرد. به همین دلیل، درمان تنبلی چشم اغلب در افراد 7  ساله یا کمتر موثر است. هرچه درمان زودتر شروع شود، احتمال اینکه نتایج خوبی بگیرید بیشتر می شود. با این حال، نتایج مثبت هنوز در نوجوانان، تا حدود 17  سالگی قابل مشاهده است. اگر تنبلی چشم دارید و بالای 17 سال سن دارید، اجازه ندهید سن شما بازدارنده باشد. حتی بزرگسالان مبتلا به تنبلی چشم اغلب می توانند با درمان به بینایی بهتری دست یابند، بنابراین بهتر است در مورد گزینه ها با پزشک خود صحبت کنید.

گزینه های درمانی تنبلی چشم عبارتند از:

عینک اصلاحی و لنز تماسی، چسب های چشم، فیلتر بانگتر، قطره چشم و عمل جراحي.

عینک اصلاحی یا لنز تماسی

تنبلی چشم گاهی اوقات به دلیل دید متفاوت در هر چشم ایجاد می شود. به عنوان مثال، یک چشم ممکن است دوربینی (دوربینی) یا نزدیک بین (نزدیک بینی) باشد. این باعث ایجاد تفاوت در وضوح دید بین هر چشم می شود. این آمبلیوپی انکساری نامیده می شود. آستیگماتیسم یا انحنای نامنظم قرنیه در یک چشم نیز می تواند باعث تنبلی چشم شود. این علل تنبلی چشم را اغلب می توان با عینک یا لنزهای تماسی اصلاح کرد.

چسب های چشم

بستن چشمی یک درمان ساده و مقرون به صرفه برای تنبلی چشم است. به بهبود بینایی در چشم ضعیف کمک می کند. باید روزی 2 تا 6 ساعت چسب چشمی را روی چشمی که دید بهتری دارد بپوشید. پزشک به شما خواهد گفت که چه مدت باید پچ را نگه دارید. پیروی از دستورالعمل های پزشک بسیار مهم است. استفاده از این پچ برای ساعت‌ها گاهی اوقات می‌ تواند باعث بروز تنبلی چشم در چشم قوی‌تر شود. هنگامی که این اتفاق می افتد، این وضعیت معمولاً به راحتی با درمان اصلاح می شود.

فیلتر بانگتر

کودکانی که نمی توانند چسب های چشم را تحمل کنند ممکن است نتایج مشابه یا مشابهی را با فیلترهای بنگرتر دریافت کنند. این فیلترها نوعی پوشش مات هستند که در قسمت داخلی عدسی عینکی قرار می گیرند که روی چشم غالب قرار می گیرد. فیلترهای بنگرتر باید تمام وقت استفاده شوند. آنها را می توان برای تراکم و کدورت در طول زمان اصلاح کرد، زیرا علائم بهبود یافت. به همین دلیل، آنها ممکن است پس از ایجاد وصله به عنوان یک درمان ثانویه مفید باشند.

قطره چشم

قطره‌های چشمی دارویی را می‌توان برای تاری دید در چشم غالب استفاده کرد و باعث می‌شود چشم ضعیف‌تر سخت‌ تر کار کند. دارویی که معمولا استفاده می شود آتروپین است که با نام تجاری ایزوپتو آتروپین به فروش می رسد. آتروپین مردمک چشم را گشاد می کند و باعث تاری دید می شود. ممکن است چندین بار در روز برای کاهش بینایی در چشم غالب استفاده شود و تنبلی چشم سخت ‌تر کار کند.

تنبلی چشم و راه های درمان

عمل جراحي

جراحی تنبلی چشم برای تنظیم طول یا موقعیت عضلات چشم انجام می شود. ممکن است زمانی استفاده شود که آمبلیوپی ناشی از موارد زیر باشد:

چشمک زدن

افتادگی پلک

آب مروارید

راه حل های جراحی برای تنبلی چشم معمولاً به استراتژی های اضافی مانند چسباندن چشم برای اصلاح بینایی نیاز دارند. از جراحی برای بهبود ظاهر زیبایی چشم نیز استفاده می شود.

سخن آخر

ما در وبلاگ مجموعه پرستار برتر همواره سعی می کنیم با صحبت درباره بیماری های متفاوت آگاهی شما مخاطبان عزیز را افزایش دهیم، همچنین شما می توانید برای دریافت مشاوره درباره بیماری های شایع و جذب پرستار کودک و پرستار سالمند با ما در تماس باشید.

پیشنهاد مطالعه: عفونت چشم نوزاد

جستجو
دسته‌ها

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *