ارتباط با کارشناسان پرستار برتر (مشاوره رایگان)
بیماری های تنفسی

بیماری های تنفسی شایع در سالمندان

همیشه برای سالمندان، بیماری های تنفسی اغلب پیچیده تر و به طور معمول خطرناک تر از افراد جوان است. این موضوع درک علائم بیماری‌های تنفسی رایج را مهم می ‌سازد. زیرا در بیشتر موارد، تشخیص و درمان زودهنگام به بهبود زندگی افراد سالمند کمک می کند. در این مقاله قصد داریم بیماری های شایع در سالمندان را معرفی کنیم، در ادامه همراه ما باشید.

سینوزیت در کودکان بیشتربخوانید

1.آسم

یکی از شایع ترین بیماری های تنفسی برای سالمندان، آسم است، وضعیتی که با خس خس سینه، تنگی سینه، مشکل در تنفس، و سرفه خشک و شدید مشخص می شود. زمانی اتفاق می‌افتد که راه‌های هوایی ریه‌ها به حدی ملتهب می‌شوند که تنفس دشوار می‌شود. این معمولاً نتیجه یک واکنش آلرژیک به یک “محرک” مانند گرده یا دود است.

اگرچه آسم معمولا در دوران کودکی شروع می شود، آسم شروع بزرگسالان می تواند افراد 60 ساله و بالاتر را تحت تاثیر قرار دهد.

2.COPD

بیماری مزمن اجباری ریه یا COPD، اصطلاحی است که شامل انواع بیماری‌هایی است که به ریه‌ها آسیب می‌رسانند و توانایی فرد برای بازدم طبیعی را محدود می‌کند. مشخصه آن تنگی نفس، ناتوانی در انجام فعالیت بدنی بدون باد کردن، و سرفه خلط‌آور، به‌ویژه هنگام بیدار شدن در صبح است. مانند آسم، راه‌های هوایی را تحت تأثیر قرار می‌دهد، اگرچه به دلیل ایجاد آن اغلب سال‌ها طول می‌کشد، تشخیص آن دشوار است. این بیماری اغلب با پیری تدریجی و زوال طبیعی عملکرد ریه اشتباه گرفته می شود، اگرچه این بیماری پیشرونده عواقب جبران ناپذیری دارد که می تواند تا حدی بدتر شود که حتی فعالیت های روزمره را نیز دشوار کند.

3.برونشیت مزمن

شکل دیگری از بیماری مزمن ریوی در سالمندان که مجاری هوایی را تحت تأثیر قرار می دهد برونشیت مزمن است که علائمی را ایجاد می کند که معمولاً شامل سرفه مزمن، مرطوب و مولد است. این به دلیل افزایش فعالیت غدد مخاطی راه های هوایی به خصوص در صبح است. گرچه برونشیت مزمن با برونشیت حاد که یک عفونت باکتریایی موقت است متفاوت است، اما نوعی از COPD است که به ویژه بدون درمان بدتر می شود.

4.برونشیت حاد

برونشیت حاد معمولاً یک عفونت باکتریایی موقت یا عفونت ویروسی است. برای باکتری ها به تنهایی، می تواند باعث عفونت راه های هوایی شود که باعث تشکیل مخاط اضافی می شود که سپس باید از طریق سرفه دفع شود، برونشیت حاد در صورت تکرار حملات در نهایت می تواند مزمن شود. این امر به ویژه در مورد افراد سیگاری یا افراد دیگری که در معرض آلاینده‌های هوا هستند که باعث بیماری آنها می‌شود صادق است.

5.آمفیزم

آمفیزم که معمولاً در اثر سیگار کشیدن ایجاد می‌شود، یک بیماری خطرناک است که راه‌های هوایی و کیسه‌های هوایی (آئول‌ها) در ریه‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد و بازدم را دشوار یا غیرممکن می‌کند. این نوعی از COPD است که زمانی رخ می دهد که آلوئول ها نتوانند خود را از قرار گرفتن در معرض آلاینده ها ترمیم کنند. متأسفانه آمفیزم سال ها طول می کشد تا ایجاد شود و هیچ درمانی ندارد. بهترین توصیه برای هر سیگاری این است که هر چه زودتر سیگار را ترک کند تا علائم بدتر آن کاهش یابد.

6.سرطان ریه

سرطان ریه نه تنها بر کیسه های هوایی ریه ها تأثیر می گذارد، بلکه اگر کنترل نشود، می تواند در سراسر بدن پخش شود. همچنین تشخیص آن دشوار است و زمانی که جهش‌های DNA باعث تکثیر غیرقابل کنترل سلول‌های نا منظم می‌شوند، می‌تواند در هر ناحیه از ریه‌ ها شروع شود. بروز علائم آن ممکن است سالها طول بکشد و ممکن است شامل سرفه مزمن، خس خس سینه، تغییر در صدا و سرفه خونی باشد.

7.فیبروز کیستیک

فیبروز کیستیک یک بیماری ژنتیکی است که راه‌های هوایی افراد مبتلا را با مخاط غلیظ و چسبناک مسدود می‌کند که منجر به عفونت‌های باکتریایی خطرناک و مکرر در ریه‌ها می‌شود. همچنین لوزالمعده را که مانع جذب مواد مغذی می شود، مسدود می کند.

اگرچه اکثر موارد تا سن 2 سالگی تشخیص داده می شوند، حدود 25 درصد موارد تشخیص داده نمی شوند و با پوست شور مزه، رشد ضعیف در جوانی، سرفه مزمن و عفونت های مکرر ریه مشخص می شوند.

8.سل

سل که در اثر قرار گرفتن در معرض باکتری مایکوباکتریوم توبرکلوزیس ایجاد می شود، نوعی پنومونی است که آلوئول های ریه یا کیسه های هوایی را تحت تاثیر قرار می دهد. همچنین بسیار مسری است و می تواند به سایر نواحی بدن از جمله ستون فقرات و مغز سرایت کند.

9.ادم ریوی

ادم ریوی یک بیماری است که آلوئول ها و بینابینی ریه را که پوشش های نازک بین آلوئول ها هستند، تحت تاثیر قرار می دهد. زمانی اتفاق می‌افتد که مایع از رگ‌های خونی به نواحی اطراف آلوئول نشت می ‌کند و تنفس را دشوار می ‌کند. این اتفاق یا ناشی از فشار برگشتی در ریه ها به دلیل نارسایی قلبی است، یا زمانی که آسیب به ریه ها به رگ های خونی آسیب می رساند و باعث نشت آنها می شود.

10.ذات الریه

ذات الریه یک عفونت باکتریایی، ویروسی یا قارچی است که باعث پر شدن آلوئول ها و نواحی بینابینی ریه ها از مایع می شود و تنفس را دشوار می کند. علائم شامل تب، لرز، تنگی نفس و سرفه مزمن، مرطوب و دردناک است. سالمندان، به ویژه آنهایی که سیگار می کشند یا بیماری های مزمن دیگری دارند، به ویژه در معرض این بیماری تهدید کننده زندگی هستند. برای افراد بالای 65 سال مبتلا به بیماری مزمن، واکسن ذات الریه پنوموکوک همراه با واکسن آنفولانزا، شستن دست ها و مراقبت های بیشتر در فصل سرماخوردگی و آنفولانزا اکیداً توصیه می شود.

سخن آخر

ما در وبلاگ مجموعه پرستار برتر همواره سعی می کنیم با صحبت درباره بیماری های متفاوت آگاهی شما مخاطبان عزیز را افزایش دهیم، همچنین شما می توانید برای دریافت مشاوره درباره بیماری های شایع و جذب پرستار بیمار  و خدمات پرستاری در منزل با ما در تماس باشید.

جستجو
دسته‌ها

3 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *