ارتباط با کارشناسان پرستار برتر (مشاوره رایگان)

بیماری آلزایمر در سالمندان

بیماری آلزایمر یک اختلال عصبی پیشرونده است که باعث کوچک شدن مغز (آتروفی) و مرگ سلول های مغز می شود. بیماری آلزایمر شایع ترین علت زوال عقل است. کاهش مداوم در مهارت های تفکر، رفتار و اجتماعی که بر توانایی فرد برای عملکرد مستقل تأثیر می گذارد. در این مقاله قصد داریم به بررسی دقیق تر بیماری آلزایمر در سالمندان بپردازیم در ادامه همراه پرستار برتر باشید.

بیماری آلزایمر در سالمندان

علائم بیماری آلزایمر

از دست دادن حافظه علامت اصلی بیماری آلزایمر است. علائم اولیه شامل مشکل در یادآوری رویدادها یا مکالمات اخیر است. با پیشرفت بیماری، اختلالات حافظه بدتر می شود و علائم دیگری ایجاد می شود.

در ابتدا، فرد مبتلا به آلزایمر ممکن است از مشکل در به خاطر سپردن چیزها و سازماندهی افکار آگاه باشد. یکی از اعضای خانواده یا دوست ممکن است بیشتر متوجه تشدید علائم شود.

تغییرات مغزی مرتبط با بیماری آلزایمر

حافظه

همه افراد گاه به گاه دچار نقص های حافظه می شوند، اما از دست دادن حافظه مرتبط با بیماری آلزایمر ادامه می یابد و بدتر می شود و بر توانایی عملکرد در محل کار یا خانه تأثیر می گذارد.

افراد مبتلا به آلزایمر ممکن است:

جملات و سوالات را بارها و بارها تکرار کنند

مکالمات، قرارها یا رویدادها را فراموش کنند و بعداً آنها را به خاطر نیاورند

به طور معمول وسایل را جابجا کنند و آن ها را در مکان های عجیب بگذارند

در مکان های آشنا گم شوند

در نهایت نام اعضای خانواده و اشیاء روزمره را فراموش کنند

در یافتن کلمات مناسب برای شناسایی اشیا، بیان افکار یا شرکت در مکالمات مشکل دارند

تفکر و استدلال

بیماری آلزایمر باعث ایجاد مشکل در تمرکز و تفکر به خصوص در مورد مفاهیم انتزاعی مانند اعداد می شود.

انجام چند کار به خصوص دشوار است و ممکن است مدیریت امور مالی، موجودی دسته چک و پرداخت به موقع صورتحساب ها چالش برانگیز باشد. در نهایت، یک فرد مبتلا به آلزایمر ممکن است نتواند اعداد را تشخیص دهد و با آنها مقابله کند.

قضاوت و تصمیم گیری

آلزایمر باعث کاهش توانایی تصمیم گیری و قضاوت منطقی در موقعیت های روزمره می شود. به عنوان مثال، ممکن است فردی در تعاملات اجتماعی انتخاب های ضعیف یا نامشخصی داشته باشد یا لباس های نامناسب برای آب و هوا بپوشد. ممکن است پاسخ مؤثر به مشکلات روزمره، مانند سوختن غذا در اجاق گاز یا موقعیت های رانندگی غیرمنتظره، دشوارتر باشد.

آلزایمر و انجام امور روزمره

برنامه ریزی و انجام کارهای آشنا

فعالیت‌های معمولی که نیاز به مراحل متوالی دارند، مانند برنامه ‌ریزی و پختن یک غذا یا انجام یک بازی مورد علاقه، با پیشرفت بیماری تبدیل به یک مبارزه می‌شوند. در نهایت، افراد مبتلا به آلزایمر پیشرفته اغلب فراموش می کنند که چگونه کارهای اساسی مانند لباس پوشیدن و حمام کردن را انجام دهند.

تغییرات در شخصیت و رفتار

تغییرات مغزی که در بیماری آلزایمر رخ می دهد می تواند بر خلق و خو و رفتارها تأثیر بگذارد. مشکلات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

افسردگی

بی تفاوتی

کناره گیری اجتماعی

نوسانات خلقی

بی اعتمادی به دیگران

هذیان گویی، مانند باور به دزدیده شدن چیزی

شما مخاطبان عزیز می توانید برای جذب پرستار سالمند و پرستار بیمار در کمترین زمان با ما تماس بگیرید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

تعدادی از شرایط، از جمله شرایط قابل درمان، می تواند منجر به از دست دادن حافظه یا سایر علائم زوال عقل شود. اگر نگران حافظه یا سایر مهارت های فکری خود هستید، برای ارزیابی و تشخیص کامل با پزشک خود صحبت کنید. اگر در مورد مهارت های فکری که در یکی از اعضای خانواده یا دوستان خود مشاهده می کنید نگران هستید، در مورد نگرانی های خود صحبت کنید و در مورد رفتن با هم پیش پزشک متخصص بحث کنید.

علل بروز آلزایمر

علل دقیق بیماری آلزایمر به طور کامل شناخته نشده است. اما در سطح اولیه، پروتئین‌های مغز به طور طبیعی عمل نمی‌کنند، که کار سلول‌های مغزی (نورون‌ها) را مختل می‌کند و باعث ایجاد یک سری رویدادهای سمی می‌شود. نورون ها آسیب می بینند، ارتباط خود را با یکدیگر از دست می دهند و در نهایت می میرند.

در کمتر از 1 درصد مواقع، آلزایمر ناشی از تغییرات ژنتیکی خاصی است که عملاً تضمین می کند که فرد به این بیماری مبتلا شود. این اتفاقات نادر معمولاً منجر به شروع بیماری در میانسالی می شود.

آسیب اغلب در ناحیه ای از مغز که حافظه را کنترل می کند شروع می شود، اما این روند سال ها قبل از اولین علائم شروع می شود. از دست دادن نورون ها در یک الگوی تا حدی قابل پیش بینی به سایر مناطق مغز گسترش می یابد. در مرحله آخر بیماری، مغز به طور قابل توجهی کوچک شده است.

سخن آخر

ما در وبلاگ مجموعه پرستار برتر همواره سعی می کنیم با صحبت درباره بیماری های متفاوت آگاهی شما مخاطبان عزیز را افزایش دهیم، همچنین شما می توانید برای دریافت مشاوره درباره بیماری های شایع و جذب پرستار کودک و سالمند با ما در تماس باشید.

درباره بیماری های شایع بین سالمندان بیشتر بدانید.

جستجو
دسته‌ها

3 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *