ارتباط با کارشناسان پرستار برتر (مشاوره رایگان)
همه چیز درباره پوکی استخوان

همه چیز درباره پوکی استخوان

استخوان ها از بافت زنده ای تشکیل شده اند که دائماً در حال تغییر هستند. در طول زندگی، بدن ما به مواد معدنی کلسیم و فسفات متکی است تا استخوان هایمان را قوی و سالم نگه دارد. با این حال، با بالا رفتن سن، بدن ما تمایل دارد این مواد معدنی را به جای نگه داشتن آنها در استخوان‌هایمان بازجذب کند. در این مقاله سعی می کنیم همه چیز درباره پوکی استخوان را بیان کنیم، در ادامه همراه ما باشید.

همه چیز درباره پوکی استخوان

پوکی استخوان چیست؟

هنگامی که استخوان قدیمی بیشتری جذب شود و استخوان جدید به اندازه کافی تولید نشود، از دست دادن استخوان رخ می دهد. و اگر از دست دادن بیش از حد استخوان وجود داشته باشد، می تواند منجر به بیماری به نام پوکی استخوان شود.

کلمه “پوکی استخوان” در لغت به معنای “استخوان متخلخل” است. در زیر میکروسکوپ، استخوان سالم شبیه لانه زنبوری است. اما با پوکی استخوان، استخوان سوراخ ها و فضاهای بسیار بزرگتری دارد. این باعث می شود استخوان ها کمتر متراکم، شکننده تر و مستعد شکستگی شوند.

پوکی استخوان اغلب یک بیماری خاموش نامیده می شود، زیرا بسیاری از افراد اصلاً علائمی ندارند. این بیماری ممکن است برای سال‌ها بدون شناسایی پیشرفت کند، تا زمانی که شکستگی استخوان رخ دهد. پوکی استخوان می تواند باعث شکستگی استخوان های دردناک و ناتوان کننده به نام شکستگی شکنندگی شود. این شکستگی ها می توانند توانایی راه رفتن فرد را به خطر بیندازند، باعث بدشکلی و از دست دادن قد شوند و کیفیت زندگی را به میزان قابل توجهی کاهش دهند. شکستگی‌های پوکی استخوان حتی ممکن است به طور غیرمستقیم منجر به مرگ شوند، زیرا عوارض مربوط به شکستگی می‌تواند باعث شود که سلامت فرد مسن به سرعت پایین بیاید.

چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا به پوکی استخوان هستند؟

اگرچه این بیماری در مردان و زنان اتفاق می افتد، زنان چهار برابر بیشتر از مردان در معرض ابتلا به آن هستند. خطر پوکی استخوان با افزایش سن افزایش می یابد. بسیاری از زنان پس از یائسگی شروع به ایجاد آن می کنند.

علت پوکی استخوان چیست؟

دلیل خاصی برای پوکی استخوان وجود ندارد، اما عوامل خطر شناخته شده زیادی وجود دارد. برخی از این موارد خارج از کنترل ما هستند، مانند جنسیت و سن ،

زنان در طی 10 سال اول پس از ورود به یائسگی، تحلیل سریع استخوان را تجربه می کنند. سایر عوامل آن عبارتند از:

سابقه خانوادگی

داشتن یکی از اعضای نزدیک خانواده (به عنوان مثال، مادر شما) مبتلا به پوکی استخوان یا سابقه شکستگی استخوان می تواند خطر شما را افزایش دهد.

وزن بدن و بدن

افراد لاغر و جثه کوچک در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به پوکی استخوان هستند. این به این دلیل است که آنها استخوان کمتری برای از دست دادن نسبت به افرادی که فریم بزرگتری دارند و وزن بدن بیشتری دارند، دارند.

 

برخی از شرایط پزشکی

برخی از شرایط سلامتی و اقدامات پزشکی ممکن است شما را مستعد ابتلا به پوکی کنند، مانند:

اختلالات تیروئید، روماتیسم مفصلی، بی اشتهایی عصبی، بیماری های خونی (به عنوان مثال، مولتیپل میلوما، بیماری سلول داسی شکل)

برخی از داروها

در موارد خاص، داروها می توانند به استخوان های شما آسیب بزنند و خطر پوکی استخوان را افزایش دهند.

استعمال دخانیات و الکل

کشیدن سیگار می تواند بدن شما را از استفاده از کلسیم رژیمی منع کند. نوشیدن زیاد الکل نیز می تواند خطر پوکی را افزایش دهد.

عدم ورزش

فعالیت بدنی به استخوان ها کمک می کند قوی بمانند. داشتن یک سبک زندگی بی تحرک می تواند سلامت استخوان های شما را به خطر بیندازد.

شما مخاطبان عزیز می توانید برای جذب پرستار کودک، پرستار سالمند و پرستار بیمار در کمترین زمان با ما تماس بگیرید.

برخی از علائم و نشانه های آن چیست؟

معمولاً تا زمانی که شکستگی استخوان رخ ندهد هیچ علامتی ایجاد نمی کند. اما در صورت مشاهده هر یک از موارد زیر باید به پزشک خود اطلاع دهید:

درد پایین کمر، تنگی نفس، تغییر وضعیت بدن (مانند قوز کردن)

پوکی استخوان چگونه تشخیص داده می شود؟

تشخیص پوکی استخوان شامل انجام آزمایش تراکم استخوان است که بینش بیشتری در مورد سلامت استخوان شما ارائه می دهد. این آزمایش یک روش سریع، ارزان و بدون درد برای تعیین خطر شکستگی های پوکی استخوان است. این با استفاده از اسکن DXA انجام می شود که مختصر برای جذب سنجی اشعه ایکس با انرژی دوگانه است. اسکن DXA از سطوح پایین اشعه ایکس برای اندازه گیری محتوای معدنی استخوان های شما استفاده می کند.

سخن آخر

ما در وبلاگ مجموعه پرستار برتر همواره سعی می کنیم با صحبت درباره بیماری های متفاوت آگاهی شما مخاطبان عزیز را افزایش دهیم، همچنین شما می توانید برای دریافت مشاوره درباره بیماری های شایع و جذب پرستار کودک و سالمند با ما در تماس باشید.

درباره راه های افزایش هوش در کودکان بیشتر بدانید.

جستجو
دسته‌ها

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *