ارتباط با کارشناسان پرستار برتر (مشاوره رایگان)
علت ورم دست چپ در سالمندان

علت تورم دست چپ در سالمندان

وقتی تورم دست بوجود می آید، نادیده گرفتن آن سخت است. به خصوص که تورم اغلب با درد همراه است و ممکن است نگه داشتن اشیا و انجام فعالیت های روزانه دشوارتر باشد. حال این موضوع برای سالمندان حیاتی تر است و این مشکل روی زندگی آن ها تاثیر بیشتری می گذارد. در این مقاله می خواهیم به بررسی این موضوع بپردازیم که علت تورم دست چپ در سالمندان چیست. در ادامه همراه پرستار برتر باشید.

تورم دست چپ یا راست معمولاً به دلیل احتباس مایعات، آرتریت یا افزایش دمای بدن شما ایجاد می شود. برخی از علل به خودی خود بهبود می یابند و دلیلی برای هشدار نیستند. برخی دیگر می توانند جدی تر شوند و به ساختار دست آسیب برسانن دو عوارض متفاوتی برای افراد سالمند داشته باشند. همچنین تورم دست نیز ممکن است نشان دهنده یک بیماری زمینه ای باشد.

درمان ورم دست چپ بستگی به علت تورم دست شما دارد، اما به طور کلی، استراحت معمولاً می تواند بیشتر علل تورم را درمان کند. همچنین ممکن است برای شرایط زمینه ای به دارو نیاز داشته باشید.

پیشنهاد مطالعه : زخم‌ بستر در سالمند؛ مراحل درمان زخم بستر در سالمندان

علت تورم دست چپ در سالمندان
علت تورم دست چپ در سالمندان

 علل مختلف تورم دست

عوامل مختلفی باعث ورم دست می شوند و بسته به شرایط زندگی هر شخص این موضوع متفاوت است. علت های ورم دست عبارتند از :

1-آرتریت

آرتریت یکی از علل اصلی تورم دست ها و انگشتان است. این یک التهاب در مفاصل است و باعث تورم و درد می شود. با بدتر شدن تورم و التهاب مفاصل، استفاده از دست ها می تواند دشوارتر شود. انواع آرتریت شامل استئوآرتریت، آرتریت روماتوئید، آرتریت پسوریاتیک و نقرس است.

2- مایع باقی مانده

بدن شما فرآیندهای زیادی دارد که برای حفظ تعادل مایعات کار می کنند. اما گاهی اوقات ممکن است تجمع مایعاتی داشته باشید که منجر به ورم دست شما می شود. احتباس مایعات دلایل مختلفی دارد:

رژیم غذایی (خوردن بیش از حد نمک یا کربوهیدرات).

تعدادی از شرایط پزشکی از جمله بیماری تیروئید، کبد یا کلیه.

بارداری می تواند باعث شود زنان آب را در خود نگه دارند. اگر باردار هستید و به طور ناگهانی دچار تورم شدید، با پزشک خود تماس بگیرید. این ممکن است نشانه یک بیماری جدی به نام پره اکلامپسی باشد که باعث افزایش فشار خون می شود. اگر درمان نشود، ممکن است برای شما و جنین خطرناک باشد.

پیشنهاد مطالعه: بیماری های شایع بین سالمندان

3- ادم وابسته

ادم وابسته به دلیل نگه داشتن دست شما در پایین تر از قلب برای مدت طولانی ایجاد می شود. این می تواند به دلیل موقعیت آن در هنگام نشستن یا خواب باشد. یا ممکن است پس از ماندن در یک موقعیت برای مدت طولانی اتفاق بیفتد مانند هنگام مسافرت. برخی شرایط محیطی مانند گرما، هوای گرم و ورزش باعث گشاد شدن عروق خونی و تورم می شود. پس از تغییر موقعیت دست یا زمانی که دیگر در معرض عوامل محیطی قرار نگیرید، باید به زودی از بین برود. اما ممکن است لازم باشد دستان خود را بالا بیاورید یا از باندهای فشاری استفاده کنید.

4- جراحت های متفاوت

آسیب های دست شامل شکستگی (شکستگی استخوان)، دررفتگی (استخوان ها دیگر به درستی در یک راستا قرار نمی گیرند)، رگ به رگ شدن (رباط بیش از حد کشیده) و کشیدگی (تاندون/عضلات بیش از حد کشیده شده).

هنگامی که دست یا قسمتی از دست له می شود، ممکن است دچار آسیب های له شود. این منجر به تورم ناشی از آسیب عضلانی می شود.

5- عفونت ها

معمولاً با تغییر رنگ قرمز و یا گرمی لمس همراه است. گاهی ضایعات دارد یا چرک ترشح می کند. عفونت ها می توانند پوست، ناخن، بافت، مفاصل و یا تاندون ها را درگیر کنند. این شامل:

پارونیشیا: عفونت ناحیه کوتیکول ناخن.

فلون: عفونتی که نوک انگشت را درگیر می کند.

هرپتیک ویتلو: عفونت تبخال منجر به تاول در انگشتان دست می شود.

سلولیت: عفونت پوست که منجر به درد، تورم و قرمزی می شود.

زخم‌های گازگرفتگی: عفونت ناشی از زخم‌های گازگرفتگی که بیشتر از سگ‌ها، گربه‌ها یا افراد وارد می‌شود.

علت تورم دست چپ در سالمندان
استراحت معمولاً می تواند بیشتر علل تورم را درمان کند.

6- لنف ادم

تورم مرتبط با لنف ادم ناشی از تخلیه غیر طبیعی غدد لنفاوی است که بخشی از سیستم ایمنی بدن شما هستند. اغلب به دلیل عوارض درمان سرطان مانند برداشتن غدد لنفاوی یا آسیب ناشی از پرتودرمانی است که می تواند بهبود یابد.

سخن آخر

ما در وبلاگ مجموعه پرستار برتر همواره سعی می کنیم با صحبت درباره بیماری های متفاوت آگاهی شما مخاطبان عزیز را افزایش دهیم، همچنین شما می توانید برای دریافت مشاوره درباره بیماری های شایع و جذب پرستار سالمند با ما در تماس باشید.

منبع : nhs

جستجو
دسته‌ها

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *