ارتباط با کارشناسان پرستار برتر (مشاوره رایگان)
علائم سرطان روده

علائم سرطان روده در افرا مسن

به طور کلی افراد مسن نسبت به دیگران بیشتر در معرض خطر ابتلا به سایر بیماری شایع و غیر شایع هستند. سرطان روده بزرگ نوعی سرطان است که از روده بزرگ(کولون)شروع می شود و روده بزرگ قسمت پایانی دستگاه گوارش است. در این مقاله از وب سایت پرستار برتر قصد داریم به طور دقیق به بررسی علائم سرطان روده در افراد مسن و مسائل مربوط به آن بپردازیم، در ادامه مطلب همراه ما باشید.

برای ئدریافت خدمات پرستاری کلیک کنید

سرطان روده چیست؟

سرطان روده بزرگ معمولاً افراد مسن را تحت تأثیر قرار می دهد، اگرچه ممکن است در هر سنی پیش بیاید. این نوع معمولاً به صورت توده های کوچک و غیر سرطانی (خوش خیم) سلولی به نام پولیپ شروع می شود که در داخل روده بزرگ تشکیل می شوند. با گذشت زمان برخی از این پولیپ ها می توانند به سرطان روده بزرگ تبدیل شوند.

پولیپ‌ها ممکن است کوچک باشند و علائم کمی داشته باشند و به همین دلیل، پزشکان آزمایش های غربالگری منظم را برای کمک به پیشگیری از سرطان روده بزرگ با شناسایی و حذف پولیپ ها قبل از تبدیل شدن به سرطان به بیماران توصیه می کنند.

سرطان کولون گاهی اوقات سرطان کولورکتال نامیده می شود، که اصطلاحی است که ترکیبی از سرطان روده بزرگ و سرطان رکتوم است که از رکتوم شروع می شود.

علائم سرطان روده
علائم سرطان روده

درمان سرطان روده چگونه است؟

اگر سرطان روده بزرگ ایجاد شود، درمان‌های زیادی برای کمک به کنترل آن وجود دارد، از جمله جراحی، پرتودرمانی و درمان‌های دارویی، مانند شیمی‌درمانی، درمان هدفمند و ایمونوتراپی.

علائم سرطان روده چیست؟

علائم و نشانه های سرطان روده بزرگ عبارتند از:

تغییر مداوم در عادات مدفوع، از جمله اسهال یا یبوست یا تغییر در قوام مدفوع.

وجود مقعدی یا خون در مدفوع شما

ناراحتی شکم، مانند گرفتگی دائم، گاز یا درد

کاهش وزن بی دلیل

بسیاری از افراد مبتلا به سرطان روده بزرگ در مراحل اولیه بیماری هیچ علامتی را تجربه نمی کنند. زمانی که علائم ظاهر می شوند، بسته به اندازه و محل سرطان در روده بزرگ شما، احتمالاً متفاوت خواهند بود.

برای ارتباط با مشاوران مجرب و دریافت مشاوره رایگان در ارتباط با جذب انواع پرستار (سالمند، بیمار و کودک) در کمترین زمان کلیک کنید.

 

در اینجا بخوانید: اختلالات خواب در کودکان

 

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر متوجه درد شدیدی در ناحیه روده و یا شکمی خود شدید، فورا به پزشک متخصص رجوع کنید.

علل سرطان روده چیست؟

پزشکان مطمئن نیستند که چه چیزی باعث بیشتر سرطان های روده بزرگ می شود. به طور کلی، سرطان روده بزرگ زمانی شروع می شود که سلول های سالم در کولون تغییراتی (جهش) در DNA خود ایجاد کند. DNA یک سلول شامل مجموعه ای از دستورالعمل هاست که به سلول می گوید چه کاری انجام دهد و سلول های سالم به روشی منظم رشد و تقسیم می شوند تا عملکرد طبیعی بدن شما حفظ شود. اما وقتی DNA سلولی آسیب می‌بیند و سرطانی می‌شود، سلول‌ها به تقسیم خود ادامه می ‌دهند. حتی زمانی که سلول‌های جدید مورد نیاز نباشد، با تجمع سلول ها، تومور تشکیل می دهند.

با گذشت زمان، سلول‌های سرطانی می ‌توانند رشد کرده و به بافت‌های طبیعی اطراف حمله کنند و آن‌ها را از بین ببرند و سلول‌های سرطانی می ‌توانند به قسمت‌های دیگر بدن بروند تا در آنجا جاگیر شوند (متاستاز).

چه عواملی که ممکن است خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش دهند؟

عواملی که ممکن است خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش دهند عبارتند از:

سن بالا: سرطان روده بزرگ در هر سنی قابل تشخیص است، اما اکثر افراد مبتلا به سرطان کولون بالای 50 سال سن دارند. نرخ سرطان روده بزرگ در افراد کمتر از 50 سال در حال افزایش است، اما پزشکان از دلایل آن مطمئن نیستند.

نژاد آفریقایی-آمریکایی: آفریقایی-آمریکایی ها نسبت به سایر نژادها در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان روده بزرگ هستند.

سابقه شخصی سرطان کولورکتال یا پولیپ: اگر قبلاً سرطان روده بزرگ یا پولیپ های غیر سرطانی روده بزرگ داشته اید، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ در آینده برای شما بیشتر است.

 

علائم سرطان روده
علائم سرطان روده

سخن آخر

ما در وبلاگ مجموعه پرستار برتر همواره سعی می کنیم با صحبت درباره موضوع های متفاوت آگاهی شما مخاطبان عزیز را افزایش دهیم، همچنین شما می توانید برای دریافت مشاوره درباره بیماری های شایع و جذب پرستار کودک، سالمند و بیمار با ما در تماس باشید.

جستجو
دسته‌ها

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *