ارتباط با کارشناسان پرستار برتر (مشاوره رایگان)
درمان گرفتگی عضلات پا

درمان گرفتگی عضلات پا

گرفتگی عضلات پا، انقباض دردناک و غیرارادی عضلانی است که می تواند چند ثانیه تا چند دقیقه طول بکشد. انقباضات معمولا بر خواب، ورزش و کیفیت کلی زندگی شما تأثیر می گذارند. هنگامی که گرفتگی اتفاق می افتد، سعی کنید عضله را خم کنید، از گرما یا یخ استفاده کنید و ناحیه موردنظر را ماساژ دهید. در ادامه نکاتی را درباره درمان گرفتگی عضلات پا بیان می کنیم.

موسسه پرستاری چه خدماتی ارائه می دهد؟ بیشتربخوانید

گرفتگی عضلات پا چیست؟

گرفتگی ساق پا دردی ناگهانی، غیرارادی و شدید است که معمولا در محدوده ساق پا یا ران اتفاق می افتد. گاهی اوقات گرفتگی ممکن است باعث اسپاسم پای شما شود. زندگی با اسپاسم برای مدتی سخت است اما باید بدانید که گرفتگی عضلات معمولاً بی ضرر هستند.

گرفتگی پا چه حسی دارد؟

گرفتگی ساق پا مانند یک عضله منقبض و منقبض شده است که به صورت یک گره سفت شده است و می تواند به شدت ناراحت کننده، دردناک یا حتی غیرقابل تحمل باشد. ماهیچه های شما در ناحیه درد ممکن است ساعت ها پس از برطرف شدن گرفتگی درد داشته باشند.

چگونه گرفتگی پا را متوقف کنیم؟

سعی کنید به شدت عضله آسیب دیده را بکشید (مثلاً با خم کردن پای خود به سمت بالا، عضله ساق پا را بکشید). پای خود را تکان دهید، آن را ماساژ دهید یا خود را مجبور به راه رفتن کنید. همچنین ممکن است استفاده از یخ یا گرما کمک کند – از یک پد گرم کننده یا حمام آب گرم استفاده کنید.

متأسفانه، هیچ قرص یا تزریقی وجود ندارد که بلافاصله گرفتگی پا را در زمانی که اتفاق می‌افتد آرام کند. با این حال، راه‌هایی وجود دارد که ممکن است از بروز گرفتگی در وهله اول جلوگیری کند.

آیا امکان دارد در شب دچار گرفتگی عضلات پا شویم؟

گرفتگی عضلات پا در شب زمانی اتفاق می‌افتد که زیاد در خواب تکان نمی خورید یا به طور عمیق خواب هستید. درد اسپاسم در شب شما را ممکن است از خواب بیدار کنند و در این صورت دوباره به خواب رفتن برای شما سخت خواهد شد.

گرفتگی عضلات پا به فرد بستگی دارد. گرفتگی شبانه ساق پا ممکن است برای هر فردی در هر سنی اتفاق بیفتد، اما بیشتر در افراد مسن اتفاق می افتد.

از افراد بالای 60 سال، 33 درصد حداقل هر دو ماه یک بار در شب دچار گرفتگی عضلات پا می شوند. تقریباً هر فرد بالغ 50 ساله و بالاتر حداقل یک بار به آنها مبتلا خواهد شد. هفت درصد از کودکان نیز این چنین هستند. تقریباً 40 درصد از زنان باردار در شب گرفتگی عضلات پا را تجربه می کنند. تصور می‌شود دلیل این اتفاق این است که وزن اضافی حاملگی عضلات را تحت فشار قرار می‌دهد.سه چهارم از تمام گرفتگی های پا در شب اتفاق می افتد.

گرفتگی عضلات پا چقدر طول می کشد؟

یک نمونه از گرفتگی پا می تواند از چند ثانیه تا چند دقیقه طول بکشد.

چه کسانی دچار گرفتگی عضلات پا می شوند؟

هر چه سن شما بیشتر باشد، احتمال گرفتگی عضلات پا بیشتر می شود. این به این دلیل است که تاندون های شما (بافت هایی که ماهیچه های شما را به استخوان های شما متصل می کنند) به طور طبیعی با افزایش سن کوتاه می شوند. همچنین اگر زن باشید، احتمال ابتلا به آنها بیشتر است. تا 60 درصد از بزرگسالان شب‌ها دچار گرفتگی عضلات پا می‌شوند، همانطور که تا 40 درصد از کودکان و نوجوانان دچار گرفتگی عضلات پا می‌شوند.

آیا گرفتگی عضلات پا نشانه چیزی جدی است؟

گرفتگی عضلات پا گاهی اوقات می تواند نشانه ای از یک بیماری جدی باشد. اگر نگران این هستید که یک بیماری جدی دارید، هنگامی که به پزشک خود مراجعه می کنید فراموش نکنید که این مشکل را با او در میان بگذارید.

گرفتگی عضلات پا چقدر شایع است؟

گرفتگی عضلات پا به خصوص در شب بسیار شایع و طبیعی است.

سخن آخر

ما در وبلاگ مجموعه پرستار برتر همواره سعی می کنیم با صحبت درباره بیماری های متفاوت آگاهی شما مخاطبان عزیز را افزایش دهیم، همچنین  شما می توانید برای دریافت مشاوره درباره بیماری های شایع و جذب پرستار کودک و سالمند با ما در تماس باشید.

جستجو
دسته‌ها

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *