ارتباط با کارشناسان پرستار برتر (مشاوره رایگان)
درمان استفراغ در کودکان

درمان استفراغ و گاستروانتریت در کودکان

استفراغ یک علامت بسیار شایع است که در کودکان تجربه می شود. این یکی از رایج ترین دلایلی است که والدین فرزند خود را نزد پزشک می برند. ما در این مقاله قصد داریم نگاه دقیق تری به درمان استفراغ و گاستروانتریت در کودکان بپردازیم، در ادامه همراه ما باشید.

 

استفراغ می تواند توسط عوامل مختلفی ایجاد شود، اما گاستروانتریت ویروسی “گاسترو”  شایع ترین علت استفراغ ناگهانی در کودکان است. استفراغ ناشی از گاستروانتریت ویروسی معمولاً طی چند روز از بین می‌رود، اما اسهال معمولاً طولانی‌تر ادامه می‌یابد.

 

نوزادان معمولاً پس از شیر خوردن مقدار کمی غذا می آورند این به عنوان پوسستینگ یا رفلاکس شناخته می شود. برخلاف استفراغ – که شامل انقباضات شدید معده برای بالا آوردن محتویات معده است، بدون هیچ تلاشی اتفاق می افتد.

 

نوزادان و کودکان به ویژه در هنگام استفراغ در معرض خطر کم آبی هستند. آنها ممکن است نتوانند مایعات کافی برای جبران مایعات از دست رفته هنگام استفراغ دریافت کنند.

درمان استفراغ و گاستروانتریت در کودکان

هنگام استفراغ کودکان چه علائمی ممکن است رخ دهد؟

استفراغ در کودکان اغلب با علائم دیگری مانند اسهال رخ می دهد. در مورد علائمی که ممکن است فرزندتان همراه با استفراغ تجربه کند، به پزشک خود بگویید این می تواند به تشخیص کمک کند. برخی از علائم دیگر که می تواند همراه با استفراغ در کودکان رخ دهد عبارتند از:

حال تهوع، درد شکم، اسهال، تب، سردرد، سرفه و مشکلات تنفسی.

کودکان می توانند پرتابه استفراغ کنند. استفراغ پرتابه زمانی است که از دهان خود به شدت استفراغ می کنند که می تواند بیش از یک متر حرکت کند. کودکی که پرتابه استفراغ می کند باید مستقیماً به بخش اورژانس بیمارستان منتقل شود.

 

علت استفراغ در کودکان چیست؟

برخی از علل استفراغ در کودکان به طور کلی بی ضرر هستند، اما برخی از علل به طور بالقوه تهدید کننده زندگی هستند. برخی مشکلات کوتاه مدت هستند و برخی دیگر باعث استفراغ مداوم یا مکرر می شوند.

علل استفراغ در کودکان شامل موارد زیر است:

گاستروانتریت (معروف به “گاسترو” یا حشره معده) – در اثر عفونت در دستگاه گوارش ایجاد می شود. معمولاً این عفونت ویروسی است، اما گاهی اوقات باکتریایی است. این عفونت ها به راحتی بین افراد به خصوص کودکان پخش می شود. گاستروانتریت باعث استفراغ، اسهال، تب و درد شکم می شود.

کودکان و نوزادان کوچک بیشتر مستعد کم آبی ناشی از گاستروانتریت هستند و نوزادان زیر 6 ماه در صورت ابتلا به گاستروانتریت باید توسط پزشک معاینه شوند.

درمان استفراغ و گاستروانتریت در کودکان

چگونه از کودک مبتلا به گاستروانتریت ویروسی در خانه مراقبت کنیم؟

اگر علت استفراغ، گاستروانتریت یا مسمومیت غذایی باشد، تمرکز باید روی هیدراته نگه داشتن کودک و جایگزینی هرگونه مواد معدنی و نمک از دست رفته از طریق محلول آبرسانی خوراکی باشد که در داروخانه موجود است. اغلب، این دوره‌ها بدون درمان خاصی از بین می‌روند.

استفراغ ناشی از گاستروانتریت ویروسی معمولاً در عرض 1 تا 2 روز برطرف می شود، اما اسهال مدت بیشتری ادامه می یابد.

اگر از نوزاد یا کودک مبتلا به استفراغ ناشی از گاستروانتریت در خانه مراقبت می کنید، موارد زیر را در نظر بگیرید:

کودکان بالای 6 ماه که با شیر مادر تغذیه می شوند باید به شیر مادر ادامه دهند، اما بیشتر اوقات. اگر استفراغ کردند، بعد از هر بار به آنها نوشیدنی بدهید. همچنین می توانید برای 12 ساعت اول محلول آبرسانی خوراکی یا آب به آنها بدهید.

نوزادانی که با بطری تغذیه می‌شوند باید شیر خشک‌شان را با محلول آبرسانی خوراکی یا آب در 12 ساعت اول جایگزین کنند، سپس می‌توانند شیرخشک طبیعی را در مقادیر کم و اغلب بیشتر از تغذیه معمولی مصرف کنند. در صورت استفراغ باید بعد از هر بار نوشیدنی به آنها تعلق گیرد.

به کودکان بزرگتر مقدار کمی مایعات شفاف را تقریباً هر 15 دقیقه بدهید.

محلول های آبرسانی خوراکی برای هر کودکی که دچار اسهال یا استفراغ مکرر است به شدت توصیه می شود. محلول آبرسانی خوراکی را می توان سرد کرد یا در قالب بلوک های یخ برای مکیدن کودک در صورتی که نمی خواهد آن را بنوشد. به کودک خود نوشیدنی های رقیق نشده سرشار از قند مانند نوشیدنی های ورزشی و لیموناد ندهید که می تواند اسهال یا کم آبی بدن را بدتر کند.

کودکان مبتلا به گاستروانتریت ممکن است غذای جامد را رد کنند، اما خوب است تا زمانی که دچار کم آبی یا استفراغ نباشند، هر چه زودتر به رژیم غذایی عادی خود بازگردند.

 

سخن آخر

ما در وبلاگ مجموعه پرستار برتر همواره سعی می کنیم با صحبت درباره بیماری های متفاوت آگاهی شما مخاطبان عزیز را افزایش دهیم، همچنین شما می توانید برای دریافت مشاوره درباره بیماری های شایع و جذب پرستار کودک و پرستار سالمند با ما در تماس باشید.

پیشنهاد مطالعه: راه های درمان استفراغ کودکان

جستجو
دسته‌ها

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *