ارتباط با کارشناسان پرستار برتر (مشاوره رایگان)
حساسیت در کودکان چیست؟

حساسیت در کودکان چیست؟

آلرژی یا حساسیت از مشکلات سیستم ایمنی است. بیشتر واکنش‌های آلرژیک زمانی اتفاق می‌افتد که سیستم ایمنی بدن به «هشدار کاذب» واکنش نشان دهد. به طور معمول، بدن انسان از خود در برابر عوامل مضر مانند ویروس ها یا باکتری ها دفاع می کند. اما گاهی اوقات پدافندها به شدت به چیزهای خفیف مانند گرد و غبار، کپک یا گرده حمله می کنند. در این مقاله قصد داریم بیشتر درباره حساسیت در کودکان صحبت کنیم، در ادامه همراه ما باشید.

حساسیت در کودکان چیست؟
حساسیت در کودکان

حساسیت چیست؟

به طور معمول، آلرژن ها بی ضرر هستند. اما وقتی فردی آلرژی دارد، بدن فکر می کند این آلرژن ها مضر هستند. سپس بدن با آنتی بادی هایی به نام ایمونوگلوبولین E (IgE) به آلرژن ها حمله می کند. این آنتی بادی ها به سلول های خاصی به نام ماست سل ها متصل می شوند. آلرژن ها به آنتی بادی ها می چسبند. این باعث می شود ماست سل ها هیستامین و سایر مواد شیمیایی را آزاد کنند که باعث واکنش آلرژیک می شود. هنگامی که مواد شیمیایی بافت مجاور بینی را تحریک می کند، این باعث علائم آلرژی بینی می شود. وقتی این اتفاق در لوله‌های تنفسی ریه‌ها رخ می‌دهد، می‌تواند باعث علائم آسم مانند سرفه و خس‌خس سینه شود. هنگامی که واکنش کل بدن را درگیر می کند، این می تواند یک واکنش آلرژیک شدید باشد.

علائم آلرژی در کودک چیست؟

یک واکنش آلرژیک می تواند در هر نقطه از بدن رخ دهد. این شامل پوست، چشم ها، پوشش معده، بینی، سینوس ها، گلو و ریه ها می شود. این مکان‌هایی هستند که سلول‌های سیستم ایمنی برای مقابله با میکروب‌هایی که تنفس می‌شوند، بلعیده می‌شوند یا با پوست تماس پیدا می‌کنند، پیدا می‌شوند. واکنش های آلرژیک می تواند باعث شود:

گرفتگی بینی، عطسه، خارش یا آبریزش بینی و خارش در گوش یا سقف دهان، چشم های قرمز، خارش دار، آبریزش، پوست قرمز، خارش دار، خشک، کهیر یا جوش های خارش دار، علائم آسم، مانند تنگی نفس، سرفه، خس خس سینه

علت آلرژی در کودک چیست؟

بسیاری از چیزها می توانند باعث واکنش های آلرژیک شوند. اما رایج ترین محرک ها یا آلرژن ها عبارتند از:

گرده درختان، علف ها و علف های هرز

لاتکس لاستیک طبیعی

قالب ها

غبار

خوراکی ها

شوره حیوانات، ادرار و چربی پوست

نیش زنبور

آفاتی مانند سوسک و موش

کدام کودکان در معرض ابتلا به آلرژی هستند؟

آلرژی می تواند هر کسی را تحت تاثیر قرار دهد. بدون در نظر گرفتن سن، جنسیت، نژاد یا وضعیت اجتماعی و اقتصادی اهمیتی ندارد. به طور کلی، آلرژی در کودکان شایع تر است. اما آلرژی در هر سنی ممکن است رخ دهد. و آنها می توانند پس از چندین سال بهبودی برگردند.

آلرژی معمولا در خانواده ها اتفاق می افتد. اما دلیل دقیق آن هنوز درک نشده است. علائم آلرژی اغلب به آرامی در طول زمان رخ می دهد.

آلرژی در کودک چگونه تشخیص داده می شود؟

برای تشخیص آلرژی، پرستار کودک یک تاریخچه سلامت کامل می‌گیرد و کودک شما را معاینه می‌کند. پرستار ممکن است این آزمایشات را نیز انجام دهد:

تست پوست. این رایج ترین تست آلرژی است. آزمایش‌های پوستی وجود آنتی‌بادی IgE برای برخی آلرژن‌ها (مانند غذاها، گرده‌ها یا شوره حیوانات) را اندازه‌گیری می‌کنند. مقدار کمی از آلرژن رقیق شده روی پوست قرار می گیرد. ناحیه دچار خارش یا خراشیده شده است. اگر فردی به ماده حساسیت زا حساسیت داشته باشد، یک برآمدگی کوچک برجسته (مانند نیش پشه) پس از حدود 15 دقیقه ظاهر می شود. آزمایش برای بسیاری از آلرژن ها ممکن است همزمان انجام شود. یک متخصص آلرژی ممکن است یک آزمایش داخل پوستی نیز انجام دهد. در این آزمایش مقدار کمی ماده حساسیت زا درست زیر پوست تزریق می شود. این نوع تست پوست نسبت به تست خراش یا خراش حساس تر است. نتایج تست پوست بلافاصله پس از انجام آزمایش در دسترس است.

 

شما مخاطبان عزیز می توانید برای جذب پرستار کودک، پرستار سالمند و پرستار بیمار در کمترین زمان با ما تماس بگیرید.

 

آزمایش خون. آزمایش خون برای آلرژی، آنتی بادی های IgE را نسبت به برخی آلرژن های موجود در خون اندازه گیری می کند. آزمایشی که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد RAST (تست رادیو آلرژی جاذب) نامیده می شود. در مواقعی که نمی توان آزمایش های پوستی را انجام داد، ممکن است از آزمایش خون استفاده شود. به عنوان مثال، در افرادی که بیماری های پوستی خاصی دارند. یا افرادی که اخیراً یک واکنش آلرژیک شدید دارند. مثبت بودن آزمایش خون همیشه به این معنا نیست که شما حساسیت خاصی دارید. هر آزمایش خون مثبت باید توسط یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی که با آزمایش ها آشنا است و از سابقه سلامتی فرزند شما اطلاع دارد، تفسیر شود. این آزمایش ها برای به دست آوردن نتیجه بیشتر طول می کشد. ممکن است هزینه بیشتری نسبت به سایر تست های آلرژی داشته باشند.

آلرژی در کودک چگونه درمان می شود؟

درمان به علائم، سن و سلامت عمومی کودک شما بستگی دارد. همچنین به شدت این وضعیت بستگی دارد. علائم آلرژی گاهی شبیه سایر شرایط یا مشکلات سلامتی است. همیشه برای تشخیص به پزشک خود مراجعه کنید.

 

سخن آخر

ما در وبلاگ مجموعه پرستار برتر همواره سعی می کنیم با صحبت درباره بیماری های متفاوت آگاهی شما مخاطبان عزیز را افزایش دهیم، همچنین شما می توانید برای دریافت مشاوره درباره بیماری های شایع و جذب پرستار کودک و سالمند با ما در تماس باشید.

درباره ی راه های افزایش هوش در کودکان بیشتر بدانید.

جستجو
دسته‌ها

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *