ارتباط با کارشناسان پرستار برتر (مشاوره رایگان)
بیماری التهابی روده در کودکان

بیماری التهابی روده در کودکان

طبیعی است که همه بچه ها هر چند وقت یکبار دچار شکم درد شوند. اما کودکان مبتلا به بیماری التهابی روده یا (IBD) همیشه درد معده و اسهال بدی دارند. در این مقاله قصد داریم به بررسی دقیق درباره بیماری التهابی روده در کودکان بپردازیم، در ادامه همراه ما باشید.

بیماری التهابی روده در کودکان

بیماری التهابی روده یا (IBD) چیست؟

بیماری التهابی روده یا (IBD) باعث می شود قسمت هایی از روده ملتهب قرمز و متورم شود. این یک بیماری مزمن (مثلاًKRONik) است، به این معنی که مدت زیادی طول می کشد یا دائماً می آید و می رود.

انواع بیماری التهابی روده یا (IBD) چیست؟

دو نوع IBD  وجود دارد:

بیماری کرون باعث می شود تمام لایه های دیواره روده زخمی و متورم شوند. این می تواند در هر قسمت از دستگاه گوارش، از جمله دهان، مری، معده، روده کوچک، روده بزرگ و مقعد (جایی که مدفوع خارج می شود) اتفاق بیفتد.

کولیت اولسراتیو مثلاً ULsuruhtiv kehLYEtis)) فقط در روده بزرگبوجود می آید. باعث ایجاد زخم هایی به نام زخم در پوشش داخلی روده بزرگ می شود.

علائم بیماری التهابی روده یا (IBD) چیست؟

شایع ترین علائم بیماری التهابی روده یا (IBD) درد شکم و اسهال است. علائم دیگر عبارتند از:

خون در توالت، روی دستمال توالت یا در مدفوع

تب

انرژی کم

کاهش وزن

کودکان مبتلا به بیماری التهابی روده یا (IBD) برای دریافت تمام کالری و تغذیه مورد نیاز خود مشکل دارند. برخی ممکن است به کندی رشد کنند یا دیرتر از حد معمول بلوغ را شروع کنند. بیماری التهابی روده می تواند باعث مشکلات دیگری مانند بثورات، مشکلات چشمی، درد مفاصل و آرتریت و مشکلات کبدی شود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر علائم بیماری التهابی روده یا (IBD) دارید، باید به پزشک خود مراجعه کنید. پزشک معاینه ای انجام می دهد و از شما در مورد علائم، سلامت گذشته، سلامت خانواده و هر دارویی که مصرف می کنید سؤال می کند. اگر فرزند شما هم علائم این بیماری را از خود نشان می دهد فورا او را نزد پزشک کودکان ببرید.

پزشک ممکن است آزمایش خون، آزمایش مدفوع ، عکس برداری با اشعه ایکس و آزمایشات دیگر را تجویز کند. پزشک مدفوع را از نظر خون بررسی می کند.

پزشک ممکن است با ابزاری به نام آندوسکوپ به معده و روده نگاه کند، یک لوله بلند و نازک که در انتهای آن دوربینی قرار دارد. در کولونوسکوپی، پزشک لوله را از طریق مقعد وارد می کند تا التهاب، خونریزی یا زخم روی روده بزرگ را بررسی کند. در آندوسکوپی فوقانی، پزشک لوله را به سمت پایین گلو می گذراند تا معده و روده کوچک را ببیند. در طول عمل، پزشک ممکن است نمونه‌های بافت کوچکی بگیرد. اینها برای آزمایش به آزمایشگاه خواهند رفت.

شما مخاطبان عزیز می توانید برای جذب پرستار کودک، پرستار سالمند و پرستار بیمار در کمترین زمان با ما تماس بگیرید.

بیماری التهابی روده یا (IBD)چگونه درمان می شود؟

پزشکان IBD  را با داروهایی برای کاهش التهاب و کمک به جلوگیری از عفونت درمان می کنند. گاهی اوقات، اگر علائم با دارو بهتر نشد، کودکان مبتلا به IBD  نیاز به جراحی دارند. سایر دلایل جراحی عبارتند از:

یک سوراخ در روده

یک روده مسدود شده

خونریزی که متوقف نمی شود

برای افراد مبتلا به IBD  مهم است که غذاهای سالم بخورند و مایعات فراوان بنوشند. یک متخصص تغذیه می تواند به ارائه یک برنامه غذایی که برای آنها بهترین است کمک کند. اگر شما مبتلا به IBD  تشخیص داده شده اید، می توانید یک دفتر یادداشت غذایی داشته باشید تا بفهمید کدام غذاها علائم شما را بدتر می کنند.

اگر فرد مبتلا به IBD  وزن کم کند یا نتواند به اندازه کافی وزن اضافه کند، پزشک ممکن است مکمل های ویتامین و مواد معدنی یا نوشیدنی ها یا شیک های مخصوص را با ترکیب مناسبی از تغذیه و کالری توصیه کند.

زندگی برای کودکان مبتلا به IBD چگونه است؟

IBD  بیماری نیست که بچه ها از آن رشد کنند. اما بسیاری از افراد دوره های زمانی طولانی بدون هیچ علامتی دارند.

برخی از کودکان مبتلا به IBD مدرسه را زیاد از دست می دهند. گرفتگی‌های دردناک، اسهال زیاد و احساس خستگی می‌تواند نشستن در کلاس یا سوار شدن با اتوبوس به مدرسه را سخت کند. با پزشک خود در مورد راه هایی صحبت کنید که در صورت بروز علائم می توانید احساس بهتری داشته باشید. اگر احساس غمگینی یا نگرانی می کنید، با والدین، پزشک یا سایر بزرگسالان مورد اعتماد خود صحبت کنید. همچنین ممکن است صحبت با یک درمانگر یا سایر متخصصان سلامت روان کمک کند.

دوستان و همکلاسی ها باید با کودکان مبتلا به IBD مانند سایر دوستان رفتار کنند. اگر دوست مبتلا به IBD بخواهد صحبت کند، گوش دادن مفید است. فقط صحبت کردن در مورد بیماری آنها گاهی اوقات می تواند به بچه های مبتلا به IBD کمک کند تا در مورد چیزها احساس بهتری داشته باشند.

سخن آخر

ما در وبلاگ مجموعه پرستار برتر همواره سعی می کنیم با صحبت درباره بیماری های متفاوت آگاهی شما مخاطبان عزیز را افزایش دهیم، همچنین شما می توانید برای دریافت مشاوره درباره بیماری های شایع و جذب پرستار کودک و سالمند با ما در تماس باشید.

درباره انواع سردرد و علل آن بیشتر بدانید.

جستجو
دسته‌ها

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *